Wel of geen fruit eten tijdens het afvallen?

Inhoud

Dat chips, koekjes en snoep geen goed idee zijn tijdens een afslankdieet is voor iedereen duidelijk. Over fruit zijn de meningen echter verdeeld. Fruit is namelijk ontzettend gezond, maar toch raden sommige dieetadviseurs fruit af tijdens een afslankdieet. Waarom? En is dit terecht? Je leest het hier.

Waarom fruit soms afgeraden wordt

Als je jezelf verdiept in afslankdiëten, kom je af en toe het advies tegen om geen fruit te eten. Fruit zou je namelijk dik maken omdat het veel suiker bevat. Hier zit een kern van waarheid in. De meeste fruitsoorten bevatten namelijk veel fruitsuiker. Deze fruitsuikers kunnen net als andere suikers voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen.

Schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen ervoor zorgen dat je minder snel vet verbrandt en dat je eerder vet opslaat. Een stabiele bloedsuikerspiegel maakt het afvallen daarom een stuk makkelijker.

Een andere reden die aangevoerd wordt om fruit te schrappen is dat de suiker al snel als vet opgeslagen wordt. Ook hier zit weer een kern van waarheid in. Suiker is een energiebron voor ons lichaam, maar als we al genoeg brandstoffen hebben, slaat je lichaam het op als vet. Dit gebeurt echter alleen als je een overschot aan brandstoffen hebt.

Met andere woorden: fruitsuiker kan worden opgeslagen als lichaamsvet, maar alleen als je in totaal te veel brandstoffen binnenkrijgt.

De andere kant van het verhaal

Het is algemeen bekend dat fruit gezond is. Alle richtlijnen om gezond te eten bevatten het advies om dagelijks fruit te eten. Daar zijn meerdere redenen voor: het bevat veel vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels.

Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat de voedingsstoffen uit fruit helpen om het risico op diverse ziektes te beperken. Zo zijn er bijvoorbeeld onderzoeken die het eten van fruit linken aan een lagere kans op diabetes en hartziektes.

Door fruit compleet te schrappen loop je dus een hoop waardevolle voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen mis. Je kan dit deels opvangen door meer groentes te eten. Maar fruit en groentes zijn niet hetzelfde, doordat ze verschillende voedingsstoffen bevatten. Je kan je dagelijkse portie fruit daarom niet zomaar voor groentes inwisselen, en andersom ook niet.

Wel of geen fruit?

Fruit bevat dus veel fruitsuiker, wat je kan tegenwerken bij het afvallen. Tegelijkertijd is het juist ook een bron van belangrijke voedingsstoffen en kunnen we het niet zomaar vervangen door andere voeding. Bovendien zijn er ook redenen waarom fruit juist wel in een afslankdieet past:

  • Fruit bevat veel voedingsstoffen, maar relatief weinig calorieën.
  • Fruit bevat veel vezels, die je helpen om minder te eten doordat ze voor een verzadigd gevoel zorgen.
  • De schommelingen in je bloedsuikerspiegel die fruitsuikers kunnen veroorzaken, worden verminderd door de vezels die het fruit bevat.
  • Fruitsuikers worden alleen als vet opgeslagen als je te veel brandstoffen binnenkrijgt. Eet je niet te veel? Dan wordt de suiker gewoon als energie gebruikt.

Het beste is daarom om tijdens je afslankdieet wel fruit te eten, maar de porties in de gaten te houden. Twee porties fruit per dag is een goede richtlijn.

Wil je de hoeveelheid fruitsuiker die je binnenkrijgt zoveel mogelijk beperken? Kies dan voor fruitsoorten die relatief weinig suiker bevatten. Bijvoorbeeld avocado’s, blauwe bessen, frambozen, aardbeien, Granny Smith appels, kiwi’s en grapefruit.

Conclusie

Bij een gezond afslankdieet kan je gewoon fruit eten, zolang je het bij twee porties per dag houdt. Als je veel fruit eet, kan de hoeveelheid fruitsuiker die je binnenkrijgt het afvallen namelijk in de weg staan. Fruit helemaal schrappen is echter ook geen goed idee, omdat het wel enorm gezond is.

Bronnen: Muraki I, Imamura F, Manson JE, Hu FB, Willett WC, van Dam RM, Sun Q, BMJ, 2013. Dauchet L, Amouyel P, Hercberg S, Dallongeville J, J Nutr, 2006. Tucker LA, Thomas KS, J Nutr, 2009.

Ontvang wekelijks tips voor een gezonde & actieve levensstijl