Hoe gezond is avocado?

Inhoud

In het verleden werden avocado’s, weliswaar onterecht, gezien als boosdoeners vanwege de forse energiewaarde en het hoge vetgehalte. De vrucht zal echter dankzij deze goede vetten je gezondheid op een positieve manier beïnvloeden. Lees in dit artikel welke gezonde voedingstoffen een avocado bevat en ontdek de beste manieren om een avocado te verwerken in je maaltijden – van avocadosalade tot avocadomousse.

Bron van vezels

In avocado’s zitten een heleboel essentiële aminozuren die je lichaam helpen bij de vorming van eiwitten. Bovendien zullen de eiwitten eenvoudig worden opgenomen door je lichaam omdat een avocado, anders dan bijvoorbeeld bij een stuk vlees, eveneens een heleboel vezels bevat. De vertering van een avocado zal dus gemakkelijker verlopen. Avocado kan om die reden prima worden ingezet als vleesvervanger. Daarnaast helpen de goede vezels die je in avocado vindt om een goede darmflora te stimuleren en verminderen ze darmklachten en -krampen. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat je minder snel opnieuw honger krijgt. Daarom kan avocado perfect opgenomen worden in een dieet omdat het een gezond deel van je maaltijd is en het zal voorkomen dat je snel weer naar een ongezond tussendoortje grijpt.

Goede vetten

Avocado’s zijn een bron van goede vetten en (goede) HDL-cholesterol, voedingsstoffen die je lichaam tal van voordelen bieden. HDL zal namelijk helpen om je lichaam tegen de schadelijke gevolgen van vrije radicalen te beschermen. Door de regulerende werking van de triglyceride zal het eten van avocado het risico op diabetes verlagen. Door het volgen van een vegetarisch dieet dat HDL-vetten bevat, zal de concentratie (slechte) LDL-cholesterol even snel dalen als een cholesterolverlagend middel. De goede of onverzadigde vetten die de avocado bevat (zo’n 15 gram per 100 gram) dragen bij tot een gezond hart en een goede bloeddoorstroming.

Bescherming van je hart

Niet alle vetten zijn dus slecht voor je lichaam en je gezondheid. De goede vetten bieden je bescherming tegen hartziekten. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat oliezuur (een vetzuur in avocado’s) de conditie van je hart- en vaatsysteem aanzienlijk verbetert. Je hoeft dus geen voedingssupplementen meer te nemen met omega-3-vetzuren want de avocado is een natuurlijke bron van omega-3.

Carotenoïden en vitamine A

Carotenoïden vind je vooral in gele tot rode groenten en vruchten, maar deze stof tref je eveneens aan in avocado. Telkens als je iets eet waarin veel carotenoïden zitten dan krijg je een heleboel vitamine A binnen. Deze vitamine heeft een positief effect op je ogen. Ook zullen carotenoïden je immuunsysteem en je voortplantingssysteem een boost geven. De carotenoïden zullen vetten oplossen en ervoor zorgen dat voedingstoffen beter worden opgenomen door je lichaam.

Ontstekingsremmend

De verschillende voedingsstoffen in avocado zijn verantwoordelijk voor de krachtige ontstekingsremmende werking. Zo beschermen onder andere de vitamines C en E, carotenoïden en omega-3-vetzuren je lichaam tegen ontstekingen. Hierdoor zul je aandoeningen zoals artrose en reumatoïde artritis verminderen of zelfs voorkomen.

Hoe een rijpe avocado kiezen

De meeste voedingsstoffen zitten in rijpe, maar zeker geen overrijpe, avocado’s. De groene vrucht mag geen deuken hebben, niet erg zacht of beschadigd zijn. Kies in de winkel voor een avocado die er mooi donkergroen uitziet en die niet keihard meer aanvoelt. Net onder de schil van de avocado bevinden zich de meeste voedingsstoffen. Schep daarom het vruchtvlees uit de avocado met een grote lepel om het meeste uit je superfood te halen. Je kan ook blokjes snijden in de avocado voor je de schil eraf haalt, zo heb je kant en klare avocadoblokjes voor een smaakvolle en gezonde salade.

Recepten met avocado

Je kan avocado in blokjes snijden en deze toevoegen aan wat blaadjes sla, voeg blokjes kip toe, kerstomaatjes, maïs en peper en zout om een heerlijke salade met avocado te maken met de juiste gezonde voedingsstoffen. Of wat dacht je van scampisalade met avocadoblokjes of een heerlijke groene smoothie met avocado?

De perfecte guacamole? Die maak je met 2 geplette avocado’s, peper, zout, pikante kruiden, het sap van een halve limoen en blokjes tomaat en rode ui. Je kan je guacamoledip mixen om een zacht geheel te krijgen of geef het wat bite en laat enkele kleine brokjes over. Eet met natuur nacho’s, of probeer je dip uit op een toast. Avocadotoast doet het nog steeds goed, experimenteer met beleg zoals een (hardgekookt) eitje, bruine of rode bonen, zonnebloempitjes of beleg met tonijn of zalm.

En wat dacht je van een avocado/chocolademousse? De nieuwe trend is niet alleen de gezonde variant van de guilty pleasure, je kan ook nog eens experimenteren met verschillende extra smaken. En nee hoor, de mousse zal niet geen groene kleur hebben maar ziet eruit en smaakt net als een echte chocolademousse. Probeer het snel zelf met het onderstaande super simpel (vegan) recept:

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 2 grote gepelde avocado’s
  • 80 ml honing (om de mousse vegan te maken kies je voor ahornsiroop of kokosnectar)
  • 60 gram cacaopoeder
  • 60 ml melk (of amandel- of kokosmelk voor een vegan recept)
  • Een snuifje zeezout

Bereiding:

Meng alle ingrediënten met een mixer of keukenrobot tot het een gladde structuur heeft en laat minstens 1 uur afkoelen in de koelkast. Zo snel is je avocado/chocolade mousse klaar om van te smullen.

Hoe eet je een Avocado (ontpitten)

Avocado of Advokado?

Is het nu Avacado, Advokado, Advocado? Nee, de juiste schrijfwijze is nog steeds Avocado. Erg veel mensen hebben moeite om dit woord correct te schrijven. Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn vanaf nu! ;-)