Wat je moet weten over asperges

Inhoud

Het aspergeseizoen is weer van start gegaan. Asperges zijn niet alleen heel lekker en gezond, maar ook een perfect ingrediënt in je gerechten. Ze zijn ideaal om af te vallen en je krijgt alsook de nodige voedingsstoffen binnen. Ideaal dus voor een doeltreffend dieet. Wist je trouwens dat asperges slechts 16 kcal per 100 gram bevatten en ze voor 93 procent uit water bestaan? Ze passen dus perfect binnen een gevarieerd voedingspatroon! Wij zetten alle feiten over asperges even op een rijtje.  

10 voordelen van asperges

  1. Asperges maken slank
  2. Ze zitten boordevol vitamines
  3. Ze zijn rijk aan diverse mineralen
  4. Ze stimuleren de nieren
  5. Ze helpen bij slaapproblemen en stress
  6. Asperges breken vet af
  7. Ze zijn caloriearm
  8. Ze zijn rijk aan vitamine C
  9. Asperges versterken het zicht
  10. Ze zorgen voor meer energie in het lichaam

Wat is het verschil tussen witte, groene en paarse asperges?

Asperges worden in de lente geteeld en hun kleur hangt af van de teelwijze. Zo zijn er witte, groene en paarse asperges.

  • Witte asperges: de witte asperges groeien onder de grond, in het donker waardoor ze wit blijven. De witte variant heeft een meer verfijnde en bittere smaak.
  • Groene asperges: deze asperges worden boven de grond geteeld. Door het zonlicht krijgen ze een groene tot violetgroene kleur. Groene asperges zijn iets sterker en kruidiger van smaak.
  • Paarse asperges: de paarse asperge komt niet vaak voor en komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland. Deze asperge groeit boven de grond, zoals de groene asperge. Qua smaak is deze iets zoeter dan de witte asperge.

Hoe moet ik ze bewaren?

Bewaar asperges altijd in de koelkast en zo kort mogelijk. Eet de asperges binnen de 3 à 4 dagen op. Bij voorkeur kan je ze wikkelen in een vochtige doek. Wil je ze liever bewaren in de diepvries? Blancheer dan eerst je asperges. Laat ze afkoelen en vries ze daarna samen in met het kookvocht. Je kan ze maximaal 9 maanden bewaren.

Hoe weet ik of ze vers zijn?

Koop de asperges enkel als ze een gave, frisse onderkant hebben. Het uiteinde van de asperge mag niet bruin of droog zijn, deze vertellen je dat ze niet vers zijn. Wil je zelf de test doen of ze vers zijn? Wrijf dan twee stengels tegen elkaar. Maken ze een piepend geluid, dan zijn ze vers.

Zijn de kinderen geen fan?

Zijn de kinderen niet overtuigd van deze lekkere asperges? Laat hen dan overtuigen met dit argument. Asperges zijn de enige groenten die je volgens de etiquette met je handen mag eten. Wees ook creatief met gerechten.

Laat je kind kennismaken met de asperges en een zachtgekookt eitje. Dip de aspergetopjes in het eitje, wedden dat ze hun vingers hierbij aflikken.

Of maak een aspergewrap met kip en andere groentjes voor de kinderen.

Wil jij ook weten hoe je deze aspergewrap klaarmaakt? Ontdek hier hoe je dit klaarmaakt.

Hoe bereid ik asperges?

Schil de asperge met een dunschiller, hou de kop vast en schil van boven naar onder. Het uiteinde snij je er af. Druk niet te hard op het mesje.

Asperges koken vergt toch wel kennis van zaken. Vul je kookpot met koud water en een beetje zout, leg de asperges erin en verhit op een zacht vuur. Wanneer het water tot het kookpunt komt, zet je meteen het vuur af. Daarna laat je de asperges nog 5 à 10 minuten rusten in het warme water. Het aspergeseizoen is zeer kort, geniet dus van dit natuurwonder nu het nog kan!