Rauwe of bereide groenten, wat is het gezondst?

Als je groenten kookt, gaan er belangrijke voedingsstoffen verloren. Om te voorkomen dat belangrijke voedingsstoffen uit groenten verloren gaan door deze te koken, kiezen sommige mensen ervoor om meer rauwe groenten te eten. Eet je zelfs alleen maar rauwe groenten, dan word je ook wel een raw-foodist genoemd. Raw-foodisten eten alleen rauwe groenten omdat dit gezonder zou zijn dan bereide groenten. Op deze pagina lees je of rauwe groenten daadwerkelijker gezonder zijn dan bereide groenten en waarom.

Rauwe groenten of bereide groenten

Als je groenten bereidt, gaat een deel van de voedingsstoffen van deze groenten verloren. Dit is echter geen goede reden om alleen nog maar rauwe groenten te eten, want het eten van bereide groenten brengt enkele belangrijke voordelen met zich mee. Zo is het voor het lichaam gemakkelijker om voedingsstoffen uit bereide groenten op te nemen, omdat de celwand bij het bereiden van de groenten openbreekt waardoor er meer voedingsstoffen vrij komen in het lichaam. Een ander voordeel van bereide groenten, is dat je meer van deze groenten kunt eten voor je een verzadigd gevoel hebt. Zo gaan er wel meer voedingsstoffen verloren, maar kun je wel weer meer eten van de bereide groenten om dit tekort aan te vullen. 

Daar komt nog bij dat het eten van enkel rauwe groenten verschillende nadelen voor de gezondheid heeft. Zo kun je door het enkel eten van rauwe groenten een tekort krijgen aan voedingsstoffen als ijzer, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Daarnaast ben je bij het eten van rauwe groenten sneller verzadigd en krijg je op deze manier te weinig groenten binnen voor een gezonde maaltijd. Hierdoor hebben veel mensen die alleen rauwe groenten eten last van ondergewicht en andere negatieve effecten op de gezondheid, zoals vermoeidheid. 

De beste optie: wissel rauwe en bereide groenten af

Omdat er meer voedingsstoffen verloren gaan bij het koken van groenten maar het koken van groenten ook belangrijke voordelen met zich meebrengt, is het verstandig om het eten van rauwe en gekookte groenten af te wisselen. Door regelmatig rauwe groenten te eten en ook voldoende bereide groenten te maken, wissel je namelijk goed af en kun je profiteren van de voordelen van beide groentensoorten. Ook ga je op deze manier de nadelen van het slechts eten van rauwe groenten uit de weg, waardoor je niet te maken krijgt van negatieve effecten op de gezondheid en alleen profiteert van de voordelen van het eten van rauwe groenten. 

Groenten die je rauw kunt eten, zijn groenten als sla, komkommer, wortel, paprika, bietjes, ui en broccoli. Eet je deze groenten rauw, dan bevatten deze meer voedingsstoffen dan wanneer je de groenten bereid. Daarnaast zijn groenten als sla en komkommer ook lekkerder als deze rauw gegeten worden, dan wanneer de groenten gekookt of gebakken worden. 

Groenten die je het best kunt bereiden, zijn koolsoorten en spruitjes, omdat deze moeilijk verteerbaar zijn als de groenten rauw zijn. Dit geldt ook voor paddestoelen, zoals champignons. Je kunt deze groenten dus wel rauw eten, maar dit is moeilijker voor het lichaam om te verteren. Daarnaast kun je ook peulvruchten beter wel bereiden, omdat hier een gifstof (lectine) in voorkomt. Deze gifstof verdwijnt pas uit de groenten als de groenten bereid worden, dus het bereiden van peulvruchten voor je deze eet is altijd aan te raden. Tot slot zijn ook asperges, spinazie en tomaten beter om bereid te eten, omdat deze voedingsmiddelen bereid meer calcium, ijzer en magnesium aan het lichaam afgeven. Deze groenten zijn dus gezonder als de groenten wel bereid worden.