Kokosolie: de vele voordelen

Flesje met kokosolie en opengebroken kokosnoot liggen op een palmblad.

Inhoud

Kokosolie wordt steeds meer gebruikt in de keuken en badkamer. Het is een tropische olie, die verkregen wordt door het persen van het witte vruchtvlees van een kokosnoot. Wil je weten waarom het een ‘must-have’ is?

Waarom is kokosolie gezond?

Velen denken dat de olie niet gezond is, omdat het kokosvet of laurinezuur bevat,  een verzadigd vetzuur. Dit vetzuur is ook terug te vinden in moedermelk en versterkt het immuunsysteem. Laurinezuur zorgt er ook voor dat er meer goede HDL cholesterol in je bloed terechtkomt, waardoor je cholesterol in balans blijft. Daarnaast is deze olie goed voor een verbeterde werking van je schildklier en heb je sowieso minder kans op een verhoogde cholesterol.

De voordelen voor je gezondheid

Er zijn reeds verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de gezonde werking van kokosolie:

  • doodt virussen, bacteriën en schimmels;
  • verbetert de schildklierfunctie;
  • boost je immuunsysteem;
  • helpt je bloedsuiker op peil te houden en verlaagt slechte LDL cholesterol;
  • vertraagt de veroudering;
  • beschermt je tegen nierstenen;
  • is goed voor je botten en tanden, omdat de olie calcium en magnesium beter opneemt;
  • verbetert je spijsvertering en zorgt voor een soepele stoelgang;
  • zorgt ervoor dat je lever minder hard moet werken, omdat de stoffen snel omgezet kunnen worden in energie;
  • gaat je slaappatroon verbeteren;
  • geeft een langer verzadigd gevoel;
  • zorgt voor gewichtsverlies door verhoging van het metabolisme.           

Waarvoor kan je kokosolie gebruiken?

  • Haar: De olie is heel erg goed voor je haar. Het zorgt ervoor dat het verlies van proteïnen tegengegaan wordt, waardoor je haar dikker en sterker wordt. Dus heel handig om op droog haar of droge haarpunten aan te brengen! Een haarmasker met deze olie is dan ook zeker aan te raden als je hier last van hebt.
  • Huid: De olie kan ook gebruikt worden om je huid te voeden, als make-up remover of als bodylotion. Als je deze olie topicaal gebruikt voor het gezicht, kan dit acne verergeren. Als dit zich voordoet, neem je het beter oraal in.
  • Gebit: Ben je gevoelig voor fluoride? Of heb je gevoelig tandvlees? Probeer dan zeker eens je tandpasta af te wisselen met kokosolie bij het tandenpoetsen.
  • Bakken: De olie is zeer ongevoelig voor hitte en oxidatie, waardoor het lang houdbaar is.
  • Frituren: Frituren met kokosolie blijkt gezonder te zijn en gaat 15 keer zo lang mee dan andere frituuroliën.

Kokosolie waar op letten bij het kopen?

Je kan kokosolie kopen in de meeste supermarkten… Een aandachtspunt hierbij is dat deze vormen van de olie meestal niet biologisch dus bewerkte vormen zijn. Dat zorgt ervoor dat de voedingsstoffen aanzienlijk kleiner in aantal zijn, en dat betekent dus minder tot geen gezondheidsvoordelen.

Koop daarom best je kokosolie aan in een biowinkel. Let er bij het kopen op dat er op de olie ofwel 'niet bewerkt' ofwel 'niet geraffineerd' ofwel '(extra) vierge/koudgeperst' staat . Alleen dan heb je pure kokosolie met de maximale voedingswaarden en de daarbijhorende gezondheidsvoordelen in handen.

Op bijna alle kokosolie producten staat tegenwoordig 'biologisch' vermeld. Dat is natuurlijk een pluspunt, maar zegt weinig over de kwaliteit van de olie.

Hou je niet zo van een kokossmaak in je eten? Er bestaan 2 soorten kokosolie. Enerzijds heb je de gewone olie die een kokossmaak geeft aan je eten. Anderzijds heb je de geur – en smaakloze olie. Deze geeft dus helemaal geen kokossmaakje aan je eten.

Koudgeperste of extra vierge kokosolie is de beste vorm.

Wanneer is kokosolie bedorven?

Afhankelijk van de soort en het merk van de olie, kan je dit meestal gemakkelijk 1 tot 2 jaar bewaren. Bekijk de verpakking van het product om zeker te zijn.

Onderzoek naar kokosolie

Er zijn al veel onderzoeken gebeurd om na te gaan of kokosolie gezond is. De resultaten zijn tegenstrijdig. Als je twijfelt of onzeker bent over het oraal gebruik van kokosolie, combineer het dan met olijfolie bij het koken.

Olijfolie is nog altijd 1 van de gezondste middelen voorhanden om mee te bakken. Althans tot op een zekere verhittingsgraad. Als olijfolie te lang of te hoog verhit wordt, komen er schadelijke chemische verbindingen vrij. Bij het bakken van groentjes, vis en minder taai vlees zoals bijvoorbeeld wit vlees, zal dit normaal niet voorkomen.

Voor taaie vleessoorten zoals rood vlees, bijvoorbeeld biefstuk, kan je beter met kokosolie bakken. Ook frituren doe je beter met kokosolie.