Zuurkool: een probiotica?

Inhoud

Zuurkool is niet alleen een heerlijk smaakmaker tijdens een maaltijd. Deze vorm van gefermenteerde groenten zit bovendien boordevol goede bacteriën (lactobacteriën). Bij voorkeur eet je de zuurkool niet gekookt maar rauw, bijvoorbeeld verwerkt in een salade, omdat anders deze nuttige bacteriën gedood worden tijden het koken. Door deze goede bacteriën te eten zal je minder snel last krijgen van je darmen. De goede bacteriën die je via je voedsel binnenkrijgt worden ook wel aangeduid met de term probiotica.

Verzwakte darmflora

Het onvoldoende binnenkrijgen van goede bacteriën zou er wel eens de oorzaak van kunnen zijn dat steeds meer mensen last krijgen van hun darmen. In de darmen van een mens zitten miljoenen nuttige bacteriën. Maar door vrijwel al het voedsel eerst te verhitten, bereiken steeds minder van deze goede bacteriën je darmen.

Geraffineerde voedingsmiddelen

De darmflora van de mens is, door te veel suiker en andere geraffineerde voedingsmiddelen, minder aantrekkelijk geworden voor goede bacteriën. Deze bacteriën gedijen juist goed op vezels die je lichaam niet kan verteren. Zuurkool is een gefermenteerde groente die in het verleden in ons land regelmatig werd gegeten. Fermenteren was namelijk een ideale manier om groenten langer houdbaar te maken zonder dat er een koelkast aan te pas hoefde te komen.

Zuurkool een boost voor je darmen

Hoewel de mens fermentatie niet langer meer nodig heeft om voedsel langere tijd te bewaren, hebben darmbacteriën er nog altijd behoefte aan. Gefermenteerde groente, zoals zuurkool, is dan ook makkelijker verteerbaar en bevat een heleboel vitaminen. Bovendien worden tijdens het fermentatieproces allerlei nuttige enzymen en natuurlijke antibiotische- en antikanker stoffen gevormd. Met andere woorden: je darmen zullen er een enorme boost door krijgen en beter slechte bacteriën kunnen elimineren. Op de langere termijn is een darmflora vol goede bacteriën veel effectiever tegen infecties dan het gebruik van antibiotica.