Zo ziet een gezond boodschappenlijstje eruit

Inhoud

Ga jij ook vaak met goede voornemens naar de supermarkt, maar kom je terug met allerlei lekkers dat niet zo gezond is? Maak dan van tevoren een gezond boodschappenlijstje. Je leest hier hoe je dit het beste aanpakt.

Wat zet je op je lijstje?

1: Groenten

Veel mensen eten te weinig groenten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 300 gram, maar de meesten van ons halen amper de helft.

Meer groenten op je boodschappenlijstje zetten is dus de boodschap! En niet alleen groenten voor bij je avondmaaltijd, maar ook groenten om als tussendoortje te eten en om toe te voegen aan je ontbijt of lunch.

Werkelijk alle groenten zijn een goede keuze, maar omdat variatie belangrijk is, probeer je beter ook eens groentensoorten uit die je normaal niet klaarmaakt.

2: Fruit

Ook fruit mag zeker niet ontbreken op een gezond boodschappenlijstje. En ook bij fruit geldt: varieer.

Belangrijk om te weten: fruit en groenten kunnen elkaar niet vervangen. Ze bevatten namelijk andere voedingsstoffen. Je kan te weinig groenten eten dus niet compenseren door een extra appel te eten.

3: Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten zijn een geweldige energiebron. Je vindt ze onder andere in fruit, groenten en volkoren granen.

4: Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en daarom erg belangrijk om gezond te blijven. Gezonde bronnen van eiwitten zijn bijvoorbeeld kip, vlees, vis, eieren, Griekse yoghurt… Liever plantaardig (dierlijke producten bevatten meer cholesterol)? Zet dan peulvruchten, volkoren granen, quinoa, noten en zaden op je lijstje.

5: Vetten

Ook vetten zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Kies wel voor gezonde vetten en leg dus vooral vette vis, avocado, noten, zaden, pitten, olijfolie etc. in je winkelkar  en blijf weg van vet vlees, gebak of fastfood. Ook boter bevat veel verzadigde vetten, en die kunnen het cholesterolgehalte verhogen. Kies daarom liever voor margarine, zoals Becel. Heb je al een verhoogde cholesterol? Dan gebruik je best Becel ProActiv.

6: Vis

Ook van vis eten we veel minder dan goed voor ons is. Zet daarom ook wekelijks vis op je boodschappenlijstje. Bijvoorbeeld zalm, sardine, haring of forel.

Extra tips voor een gezonde boodschappenlijst

1: Kies voor onbewerkte producten

Kies zoveel mogelijk voor producten die nog puur natuur zijn. Over het algemeen geldt: hoe meer eten bewerkt is, hoe ongezonder het is. Denk bijvoorbeeld aan koekjes of bewerkt vlees zoals frituursnacks.

2: Check de aanbiedingen

Wil je graag gezond eten, maar heb je hier geen groot budget voor? Check dan altijd even de aanbiedingen van jouw supermarkt(en) voordat je je boodschappenlijstje maakt. Vaak zijn er tal van gezonde producten in de aanbieding die je aan je lijstje kan toevoegen.

3: Diepvries is prima

Groenten en fruit uit de diepvries zijn ook prima. Producten die kort na het oogsten ingevroren zijn, zijn even voedzaam en soms zelfs nog voedzamer dan verse producten. De voedingswaarde van fruit en groenten buiten de vriezer kan namelijk langzaamaan afnemen. Diepvriesfruit en -groenten zijn ook een geweldige oplossing voor drukke dagen.