Zo voorkom je slapeloze nachten tijdens de menopauze

Inhoud

De menopauzale periode is voor de meeste vrouwen vrij lastig. Gewichtstoename, stemmingswisselingen, opvliegers en slaapproblemen zijn de vaakst voorkomende neveneffecten. Sommige van die effecten kunnen echter beperkt worden. Zo heeft onderzoek aangetoond dat voldoende melatonine niet alleen zorgt voor een goede slaap, maar ook de vetverbranding een boost kan geven. Dat kan de gewichtstoename bij vrouwen in de menopauze terugdringen. Lees er in dit artikel meer over.

De menopauze start tussen 45 en 55 jaar. Veel vrouwen merken op deze leeftijd dat ze er opeens wat kilootjes bij krijgen en steeds vaker wakker liggen 's nachts. Dat is het gevolg van hormonale veranderingen. Vanaf de menopauze worden er namelijk minder vrouwelijke hormonen, oestrogenen, geproduceerd. Maar minder oestrogeen zorgt er eveneens voor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt.

De stof melatonine

Melatonine is voornamelijk bekend als het slaaphormoon. Het regelt ons circadiaans (24 uur) ritme en maakt het lichaam op een natuurlijke manier slaperig. De stof wordt elke avond door het lichaam zelf aangemaakt bij het vallen van de avond, in de pijnappelklier van de hersenen.  Naarmate we ouder worden vertraagt de natuurlijke aanmaak van melatonine. Tijdens de menopauze neemt de natuurlijke melatonineproductie dan nog eens drastisch af door een sterke daling in vrouwelijke hormonen. Minder oestrogeen zorgt er namelijk voor dat je minder melatonine aanmaakt, en minder melatonine in het lichaam hangt samen met slecht en moeilijk slapen.

Slaapstoornissen tijdens de menopauze zijn dan ook veelvoorkomend. Je valt moeilijker in slaap, wordt tijdens de nacht wakker… Om dan nog maar te zwijgen over nachtelijk zweten of ademhalingsstoornissen zoals slaapapneu.

Menopauze en gewichtstoename

Een tekort aan oestrogeen wordt doorgaans beschouwd als de belangrijkste oorzaak voor gewichtstoename bij vrouwen in de menopauze. Het zorgt voor een toenemende honger en een sterk verlangen naar nachtelijke snacks.

Er zijn echter studies die aantonen dat een ernstige daling van de productie van melatonine een nog grotere impact heeft op het gewicht. Het kan honger op vreemde tijdstippen doen toenemen. Volgens de onderzoekers stimuleert voldoende melatonine het bruine vetweefsel, dat in staat is om calorieën om te zetten in warmte. Melatonine helpt het lichaam met andere woorden meer vet te verbranden. Bij hormonale schommelingen, in een periode zoals de menopauze, is het dus aanwezen om je melatonine op niveau te houden.

Verder blijven voor het behoud van een ideaal lichaamsgewicht een gezond, volwaardig en evenwichtig eetpatroon én voldoende beweging uiteraard cruciaal.

Tip: Bio-Melatonine Complex van Pharma Nord

Bio-Melatonine Complex bevat per sublinguale smelttablet zeer snel openaambare melatonine. Laat zo'n tablet kort voor het slapengaan langzaam onder de tong laten smelten. Het effect? Een normale curve melatonine binnen de 20 minuten. Bio-Melatonine Complex is vrij verkrijgbaar in de apotheek.

Win hier een doosje Bio-Melatonine Complex!

Referenties:

  • The effect of melatonin on climacteric symptoms in menopausal women; a double-blind, randomized controlled, clinical trial, Iran Journal of Public Health, Nehleh Parandavar, Khadijeh Abdali, Sara Keshtgar, Maasoumeh Emamghoreishi, Seddegheh Amooee, 2014 oct; 43(10): 1405–1416. 
  • Melatonin and female hormone secretion in postmenopausal overweight women, International Journal of Molecular Sciences, Walecka-Kapica, Chojnacki, Stępień, Wachowska-Kelly, Klupińska, Chojnacki, 2015 Jan 5;16(1): 1030-42.
  • Melatonin induces browning of inguinal white adipose tissue in Zucker diabetic fatty rats. Jiménez-Aranda A et al. J Pin Res; 2013; E pub ahead of Print.
  • Melatonin in perimenopausal and postmenopausal women: associations with mood, sleep, climacteric symptoms, and quality of life. Toffel E et al; 2014; Pub Med gov.