Zo kom je de feestdagen gezond door

De feestdagen komen er nu wel heel snel aan. Dat betekent dat we binnenkort ook massaal weer mogen aanschuiven aan de feesttafel. Super gezellig, maar vaak zijn de grote porties en het soms wat ongezonde eten dat we daar voorgeschoteld krijgen een regelrechte aanslag op de lijn.  Natuurlijk is het niet fijn om je op zo’n moment zorgen te moeten maken over je figuur. Vandaar dat we in dit artikel een paar gouden tips op een rijtje zetten om de feestdagen gezond door te komen.

Honger jezelf vooraf niet uit

De allerbelangrijkste tip om de feestdagen gezond door te komen is ongetwijfeld dat het geen enkel nut heeft om je de dagen voor de feesten uit te hongeren. Het is met andere woorden nooit een goed idee om met een lege maag naar een feestje te vertrekken. Doe je dat wel dan zal je veel sneller honger krijgen en je dus ook sneller volproppen met al het ongezonds dat voorbij komt.

Eet de dagen voor en na de feestdagen vooral vezelrijke voeding. Niet alleen zorgt dit soort voeding voor een goede werking van het spijsverteringsstelsel, het geeft je ook veel langer een verzadigd gevoel dan eender welke andere soort voeding. Vooral plantaardige producten bevatten veel vezels: denk aan groenten, fruit, noten, zaden, volkoren graanproducten en margarine (zoals Becel ProActiv).

Maak slimme keuzes

Natuurlijk is het niet makkelijk om net tijdens de feestdagen op je lijn te moeten letten. Vooral als je ergens uitgenodigd bent, kan het wel eens lastig zijn: vaak heeft je gastheer/-vrouw zich de hele dag uitgesloofd om iets lekkers op tafel te toveren. Maar eigenlijk hoef je je daarover eigenlijk helemaal geen zorgen te maken. Je kan gerust wel van alles iets eten, zolang je maar de goede keuzes maakt.

Tijdens de aperitief kan je dan bijvoorbeeld wel een kippenboutje eten (of beleefd passen natuurlijk), maar zodra de schaal voor de tweede keer voorbijkomt, kan je aangeven dat je liever wat plaats houdt voor de vele andere lekkere borrelhapjes. Ga je dan wel niet focussen op het feit “dat je geen tweede kippenboutje mag”, concentreer je liever op de snoeptomaatjes en andere dipgroentjes waar je er wel van kan smullen.

Probeer dit vol te houden tijdens de verschillende gangen. Geniet bijvoorbeeld gerust van een lekker bord soep, maar geef aan dat je niet per se een broodje hoeft. Je wil immers een gaatje overhouden voor het hoofdgerecht. Begin bij het hoofdgerecht dan weer eerst met de groentjes. Gezond begonnen is half gewonnen en bovendien zal je zo sneller vol zitten, waardoor je makkelijk zult kunnen passen voor een tweede portie vlees.

Ook drank speelt een rol

Hoewel we tot nu toe vooral focusten op wat je wel en beter niet eet, moeten we natuurlijk ook even stilstaan bij al de alcohol die rijkelijk vloeit tijdens de feestdagen. Het grote nadeel aan alcohol is dat het boordevol suiker zit, waardoor je meer honger krijgt. Daarnaast bevat alcohol ook heel wat ‘lege’ calorieën. De calorieën in alcohol hebben immers geen enkele voedingswaarde en worden uiteindelijk opgeslagen als lichaamsvet.

Drink je toch een glaasje mee? Probeer dan na elk glas alcohol ook een glas water te drinken. Aangezien alcohol uitdroogt (je nieren gaan sneller werken, waardoor je vaker naar het toilet moet), houd je hiermee ook meteen je vochtgehalte op peil. Door meer water te drinken, zit je maag ook sneller vol, waardoor je minder zult eten. Win-win!

Geniet, maar herpak je meteen

Je kan de feestdagen het best zien als een ‘cheat day’ binnen je dieet. Je laat je even gaan, maar eet de dagen daarna gewoon weer gezond. Op die manier zullen de feestdagen maar een heel beperkte schade kunnen toebrengen. Ook tijdens het feest zelf hoef je je gezonde gewoontes niet uit het oog te verliezen. Zo kan je je familieleden of vrienden bijvoorbeeld aansporen om samen met jou even de benen te strekken tussen de gangen in. Zo blijf je, zelfs tijdens het feest, actief. 

Ten slotte nog dit: hoe graag je ook de feestdagen gezond wil doorkomen, je mag niet vergeten om te genieten! Zolang je de bovenstaande tips in je achterhoofd houdt en je de dagen na het feestdagen meteen herpakt, is er geen reden om je zorgen te maken. Eventjes ‘cheaten’ is nu ook niet zo erg, zolang alles maar in balans blijft. Fijne feestdagen!