Zo haal je je goede voornemens dit jaar wél

Inhoud

Het einde van het jaar nadert nu wel heel snel. Ongetwijfeld heb jij ook al eens over goede voornemens nagedacht. Heb je al een heel lijstje klaar? Of heb je geen zin om er te maken omdat je er vorig jaar ook niet aan hield? Dat laatste zou met de tips in dit artikel in elk geval geen probleem mogen zijn dit jaar!

Neem je tijd

Je neemt best voldoende tijd voor het vastleggen van je goede voornemens. Vaak kiezen mensen nogal impulsief een aantal voornemens uit omdat ze het gevoel hebben dat ze er toch eentje ‘moeten’ hebben. Niemand is echter verplicht om goede voornemens te hebben, al kan het hebben van een doel natuurlijk wel motiverend werken. Denk daarom steeds goed na over welk doel je per se wil halen in 2018. Dat kunnen voornemens zijn zoals ‘gezonder eten’ of ‘meer sporten’, maar ook een kleiner doel zoals ‘1 keer per week een filmpje kijken met partner’ kan perfect.

Beter één voornemen stap voor stap dan veel voornemens allemaal tegelijk

Uiteraard is het mogelijk dat je verschillende doelen hebt voor 2018, maar over het algemeen geldt: hoe meer goede voornemens, hoe minder kans dat je ze allemaal haalt. Idealiter kies je voor één ultiem doel. Eenmaal je dat heb gehaald, kan je uiteraard nog steeds aan een ander doel dat ook heel belangrijk voor je is beginnen te werken.

Eenmaal je je doel voor 2018 hebt vastgelegd, kan je een stappenplan voor het behalen ervan opstellen. Door stap voor stap met kleinere tussendoelen te werken wordt de kans op slagen immers veel groter. Het behalen van een tussendoel is namelijk telkens opnieuw een duwtje in de rug op weg naar het behalen van je einddoel.

Stel dat je bijvoorbeeld meer wil gaan sporten in 2018. Je zou dan vanaf week 1 meteen 3 keer per week kunnen gaan sporten, maar als je van niets begint is dat misschien toch wat te hoog gegrepen. Daardoor kan je motivatie verdwijnen en wordt opgeven opeens wel heel aanlokkelijk. Net daarom kan je beter stap voor stap met tussendoelen te werk gaan. Begin bijvoorbeeld met elke middag tijdens de lunch een korte wandeling te maken. Lukt dat je? Ga vanaf dan ook eens sporten in het weekend (wanneer je over het algemeen net iets meer tijd hebt). Eenmaal ook dat een gewoonte geworden is, kan je ook in de week zelf beginnen sporten.

Hetzelfde geldt voor een goed voornemen als gezonder eten. Door vanaf dag 1 alles ‘ongezonds’ uit je leven te bannen, maak je het voor jezelf haast onmogelijk om je voornemen vol te houden. Hoe meer je iets verbiedt, hoe onweerstaanbaarder het op den duur zal worden. Daarom kan je beter starten met meer gezonde voeding aan je dagelijks eetpatroon toe te voegen in plaats van meteen alle ongezonde voeding te verbieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan plantaardige voeding, die heel wat minder cholesterol en verzadigde vetten dan zijn dierlijke tegenhanger bevat. Op den duur zal je sowieso geen zin meer hebben in dierlijke voeding en andere voeding rijk aan onverzadigde vetzuren, net omdat plantaardige producten je meer bevredigen.

Vertel je omgeving over je doel

Door je omgeving op de hoogte te brengen van je voornemen sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Ten eerste leg je jezelf wat sociale druk op, want je vrienden en familie zullen natuurlijk af en toe vragen of je nu wel degelijk meer beweegt of gezonder eet. Tegelijk maak je het jezelf ook wat makkelijker door je omgeving gewoon over je doel te vertellen, omdat ze er zo beter rekening mee kunnen houden. Als je vrienden en familie weten dat je meer probeert te bewegen, is de kans bijvoorbeeld groot dat ze spontaan iets actiefs zullen voorstellen wanneer jullie samen afspreken.

Natuurlijk is niet alleen je omgeving er om je te herinneren aan je goede voornemen. Je kan ook jezelf eraan herinneren door je voornemen op te schrijven en op te hangen op een plek waar je vaak komt. Aan de koelkast, op het toilet, eventueel boven je bed, alles kan zolang je je doel maar niet uit het oog verliest!

Veel succes!

Dan toch overtuigd om 2018 te starten met een bepaald goed voornemen? Begin dan met een uitgebreide brainstorm en kies er één bepaald doel uit waarvoor je vervolgens een stappenplan opstelt. Schrijf je voornemen en stappenplan ook neer en hang het op op een plek waar je vaak komt. Verwittig ook je omgeving, zo kunnen ze je volop steunen. Veel succes!