Wisselwerken? Dat is elk half uur even recht staan

Inhoud

Lees je dit terwijl je zit? Dan wil je misschien wel even rechtstaan. Af en toe rechtstaan wanneer je al een lange tijd stilzit, bijvoorbeeld tijdens het werk, heeft namelijk enkel voordelen. Het Vlaams Instituut Gezond Leven pleit daarom voor 'wisselwerken', waarbij je elk half uur even rechtstaat. De voordelen van wisselwerken en tips om zelf te wisselwerken vind je hieronder! 

Wat is lang stilzitten?

We weten allemaal wel dat te lang stilzitten op het werk of daarbuiten niet gezond is. Maar wat verstaan we nu eigenlijk onder 'lang stilzitten'?  

Lang stilzitten of sedentair gedrag is alles wat je doet terwijl je zit (of ligt) en waarbij je heel weinig energie verbruikt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Aan je bureau zitten op het werk
  • In de auto zitten
  • Tv-kijken
  • Op de computer werken
  • Gamen
  • ...

Slapen hoort daar wel niet bij. ​

Cijfers

Gemiddeld zitten volwassen Vlamingen 8,3 uur op een dag stil. In totaal zitten Vlaamse kleuters, kinderen, jongeren en volwassenen 50 tot 85 procent van hun dag stil. 

De voordelen van wisselwerken

De meeste mensen zitten vooral op het werk heel wat uren stil (zeker met een kantoorjob). Daarom lanceert het Vlaams Instituut Gezond Leven 'wisselwerken'. Daarmee sporen ze iedereen die overdag lang stilzit aan om elk half uur even recht te staan. 

Af en toe rechtstaan heeft namelijk verschillende voordelen: 

  • De vetverbranding versnelt, waardoor het aantal vetten in de bloedbaan afneemt. Als je een uur rechtstaat, verbrandt je lichaam gemiddeld 50 kilocalorieën meer.
  • Rechtstaan zorgt er ook voor dat suikers sneller worden opgenomen waardoor je bloedsuikerspiegel lager is. Samen met een snellere vetverbranding voorkomt dit hart- en vaatziekten en diabetes. 
  • Door recht te staan krigj je sterkere romp- en beenspieren en heb je dus minder kans op rugklachten. 
  • Mensen die het stilzitten af en toe onderbreken hebben ook meer energie, kunnen zich beter concentreren en zijn productiever. 

Hoe begin je eraan? 

Ben je wel overtuigd van de voordelen van af en toe rechtstaan wanneer je al lang stilzit, maar weet je niet meteen hoe je dit concreet moet aanpakken? Dan kunnen de volgende tips je ongetwijfeld helpen!

  • Maak een onderscheid tussen 'lang stilzitten' en 'niet voldoende bewegen'. Misschien beweeg jij wel voldoende op een dag, doordat je bijvoorbeeld elke dag een kwartier van en naar het werk fietst, maar zit je overdag toch te lang zit. Het is natuurlijk super belangrijk om zowel voldoende te bewegen als niet te lang te stilzitten. Zo kan je ten volle genieten van alle voordelen van een actieve levensstijl!
  • Zit jij vaak lang en ononderbroken stil? Maak daar dan geleidelijk aan komaf mee. Begin met regelmatig even recht te staan en te stappen (elk half uur indien mogelijk). Beweeg je daarnaast niet veel? Introduceer met mondjesmaat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Probeer bijvoorbeeld dagelijks een paar minuutjes meer te bewegen, in je eigen tempo. Het komt er vooral op aan om jezelf haalbare doelen te stellen. 
  • Hou je ogen open voor kansen om minder te zitten en meer te bewegen. Beperk het niet tot je vrije tijd, maar denk er ook aan wanneer je onderweg of thuis bent en aan je bureau of op school zit. Ga bijvoorbeeld eens met de trein in plaats van met de auto naar het werk en wandel van en naar het station. Of wandel rond terwijl je belt, plaats items zoals een nietjesmachine of vuilbak wat verder weg zodat je af en toe wel even moet rechtstaan, wandel even naar een collega die je anders een mail zou sturen, installeer pauzesoftware op je pc... 
  • Richt je omgeving zodanig in dat je eerst naar de gezonde keuze grijpt. En bemoeilijk het voor jezelf om de minder gezonde optie te kiezen. Je kunt minder lang stilzitten en meer bewegen ‘uitlokken’. Leg bijvoorbeeld je wandelschoenen en jas vooraan in de kast, zodat je op de dag van je wandeling minder gemakkelijk ervanonder muist. 

Veel succes!