Wilskracht kan je trainen!

"Ik heb écht spijt dat ik gezond geleefd heb!" Heb je dat ooit al iemand horen zeggen? Januari is dé maand van de goede voornemens, doelen en wensen. Dé maand waarin het tarzangevoel van “NU gaat het me lukken” overheerst. Helaas is het ook een maand van 31 dagen, wat aan de ene kant te kort is voor spectaculair resultaat, maar tegelijk ook te lang om de focus op je doel te houden en de nodige inspanningen te leveren voor een resultaat dat je blij maakt.  

Doelen en voornemens loslaten is zo gemakkelijk en je krijgt er bovendien veel begrip voor van je omgeving omdat het zo herkenbaar is. Elkaar bevestigen in het niet halen van je doelen is in januari vrij sympathiek. Zo voorkom je dat iemand zich een ‘loser’ zou voelen en kan je met je vrienden besluiten: “Tja, zeg! Je leeft maar één keer he!” Om dan samen blij te zijn dat je niet de enige bent zonder karakter of discipline. Maar zo loop je natuurlijk ook het trotse gevoel van “Yes, ik heb het gedaan!” mis… En laat succes nu net de beste motivator zijn.

Elke dag hoor ik: “Ik zou zo graag wat meer discipline en karakter hebben zodat ik beter voor mezelf zou zorgen.” of “Telkens weer drink ik te veel, eet ik te veel en snoep ik buitensporig. Wat een oen ben ik toch.” Dé vraag die ze mij dan stellen is: kan je wilskracht trainen of word je ermee geboren? Ik verlos je onmiddellijk van de spanning voor het antwoord. Ja, je kunt dat trainen en zelfs heel snel!

Belangrijk daarbij is dat je eerst een paar grote basisinzichten verwerft over de werking van je brein. Gun jezelf vervolgens even de tijd om daarmee aan te slag te gaan en die inzichten als het ware te ‘trainen’. Zo zal je stap voor stap de gelukkige bezitter worden van een dagelijkse portie wilskracht om jouw persoonlijke doelen te halen.

Alles vertellen in een blog zou een boek opleveren, daarom 3 snelle inzichten over je brein om snel aan de slag te gaan.  

Je brein is niet gemaakt om jou gelukkig te maken

Besef dat je brein niet gemaakt is om jou gelukkig te maken op lange termijn, maar dat je brein alles doet zodat jij constant instant geluk zou ervaren onder de vorm van comfort en/of genot. Als je dat weet, zie je ook ineens de grote uitdaging om je brein te leren dat jij net geniet van uitstel van genot. Denk aan een koekje voor het eten uitstellen tot na het eten van een voedzame maaltijd. Ik weet het, het klinkt moeilijker dan het is, maar ik geef je een concrete oefening: 

  1. Train jezelf 100x “nee” te zeggen! Concreet leer je “nee” zeggen tegen een onmiddellijke verleiding en gelijktijdig zeg je “ja” tegen je grote doel (bijvoorbeeld jezelf in de beste vorm brengen). Ik garandeer je, de eerste 100x nee zeggen tegen een verleiding is moeilijk, maar vanaf dan gaat het steeds makkelijker.
  2. Train gelijktijdig 100x applaus/ trotsgevoel/ dé “yes I dit it” -attitude door fier te zijn als je datgene hebt gedaan waarvan je weet dat het rationeel goed voor je is, maar waar je aanvankelijk geen zin in had. Je hersenen zijn gek op trots en zelfrespect, daarvoor zouden ze alles doen! Ja, net hetzelfde als de hond die alles doet om een aai op zijn bolletje te krijgen van zijn baasje.

Je brein houdt van gedecideerde taal en kickt op ALS – DAN cyclussen

Iedereen die in een groot bedrijf werkt kent het wel: de jaarlijkse brandveiligheid oefening. ALS het brandt DAN loop je naar daar. Het doel van zo’n oefening is elke twijfel in een noodsituatie uitschakelen om zo reactief juist te handelen. Deze strategie kan je ook gebruiken voor jouw “noodsituaties of valkuilen”. Je weet bijvoorbeeld dat wanneer je laat thuiskomt na een vergadering de verleiding om naar de snoepkast te lopen groot is. Dé oplossing daartegen is om in de auto al de beslissing te nemen: ALS ik thuis ben DAN ga ik ineens naar de badkamer om mijn tanden te poetsen en mijn pyjama aan te doen. Of ALS ik thuis ben DAN eet ik een tas soep.

Dé truc is dus om de beslissing te nemen als je nog niet met je neus op de verleiding staat. Als je dan thuis komt doet je geest gewoon wat je vooraf hebt beslist. Laat je je gedrag van het toeval afhangen of van je hersenen die moe zijn na een werkdag dan zal je nooit kiezen voor wat goed voor je is maar altijd voor datgene wat op dat moment lekker of leuk is (bijvoorbeeld alcohol, sigaret, koek, etc.).

Je brein is dom en doet gewoon graag wat het het meeste doet, eet, denkt, voelt en drinkt

Jezelf verslaven is vrij eenvoudig. Als we collectief afspreken om vanaf vandaag om zeven uur met een glas wijn in de zetel te gaan zitten, dan kan je er vergif op nemen dat we na 21 dagen op dag 22 allemaal zin hebben in een glas wijn rond zeven uur en we ook allen de behoefte hebben om op dat uur in de zetel te gaan zitten. Datgene wat we spontaan en gemakkelijk doen hangt gewoon af van het aantal keren dat je een actiecyclus hebt afgemaakt. Dus zie hier je trainingsperspectief. Denk goed na wat jij spontaan zou willen doen: tweemaal daags groenten eten, bewegen, op tijd gaan slapen, spelen met de kinderen, een taal leren? Alles komt in je bereik als je duidelijke actiecyclussen maakt met een duidelijk start- en eindpunt én uiteraard een applaus.

De herhaling is de moeder van elke skill, is een gekende uitdrukking. Dus waar wacht je op? Herhaal voldoende met zin én met tégenzin wat jij als spontaan gedrag wilt en na amper 3 weken oefenen ben jij de gelukkige bezitter van een nieuw neuronetwerk. Een nieuw neuronetwerk maakt het gemakkelijk om een nieuw gedrag uit te voeren.

Wil je graag veel meer weten over hoe je je hersenen kan trainen op meer wilskracht en discipline dan nodig ik je uit op de presentatie “wilskracht kun je trainen” zodat jij in januari een koffertje vol met tips, tricks en trucs hebt om eindelijk te realiseren waar jij van droomt. Wilskracht is na deze avond niet meer een geheim ingrediënt van sommigen maar een formule die kan toegepast worden om elk resultaat te halen! Wanneer? Dinsdag 16 januari te St Job in’t Goor. Meer info www.sonjakimpen.com