Wereld Slaap Dag: dit moet je weten over slaap(tekort)

Inhoud

Aangezien een mens over het algemeen één derde van zijn leven al slapend doorbrengt, is het niet te verwonderen dat voldoende en goed slapen een belangrijke pijler is binnen een gezonde levensstijl. Naar aanleiding van Wereld Slaap Dag zetten we dan ook nog eens een aantal belangrijke feiten over slaap en slaaptekort op een rijtje. Met tips van slaapexpert prof. dr. Johan Verbraecken en David van Waesberge, Sleep & Respiratory Care Manager bij Philips. 

Gemiddeld 7,5 uur

Het merendeel van de volwassenen heeft gemiddeld 7,5 uur slaap nodig per nacht. "Jammer genoeg haalt 82% van de Belgen het nodige aantal slaapuurtjes niet," merkt slaapexpert prof. dr. Johan Verbraecken op. Minder slapen kan een eigen keuze zijn (bijvoorbeeld mensen die slapen puur tijdverlies vinden), maar ook een gevolg zijn van slaapproblemen. In beide gevallen is het van belang om op tijd maatregelen te nemen. Voldoende slapen is immers, net als voldoende bewegen en gezond eten, één van de drie sleutels tot een gezond leven.

Slaaptekort kent ernstige gevolgen

Maar wat maakt (voldoende) slapen dan zo gezond? Uit medisch onderzoek bleek eerder al dat slaaptekort gerelateerd is aan psychologische stoornissen zoals depressie, angst en psychose. Verder is ook de kans om in een ongeval te belanden wanneer je na een korte nacht in de wagen kruipt vier keer zo groot. Ook niet te onderschatten zijn de gevolgen voor het concentratievermogen, geheugen en leervermogen.

“De ideale hoeveelheid slaap is in feite die hoeveelheid slaap die je nodig hebt om fris te ontwaken,” aldus prof. Dr. Johan Verbraecken. “Hoe ouder je wordt, hoe minder je slaap je nodig hebt.”

Je kan zonder het te beseffen aan een slaapstoornis lijden

Een derde van de bevolking krijgt ooit te maken met slaapproblemen zoals moeite met inslapen en doorslapen, slaapapneu, rusteloze benen, hypersomnie etc. Hoewel de meeste van die stoornissen duidelijke symptomen hebben, blijven ze soms toch onopgemerkt. Zo behandelen 230.000 van de 320.000 Belgen die lijden aan slaapapneu (waarbij de adem tijdelijk hapert of stilvalt tijdens het slapen) hun aandoening niet. Vaak omdat ze niet weten dat ze eraan lijden.

Vandaar dat mensen die samen slapen met een snurkende partner best dat snurkgedrag eens in vraag stellen. “Luid snurken samen met vermoeidheid en een verhoogde bloeddruk zijn immers niet te missen graadmeters voor slaapapneu,” legt David van Waesberge, Sleep & Respiratory Care Manager bij Philips, uit. Voor mensen die alleen slapen kan een app die je slaappatroon of snurkgedrag registreert dan weer verduidelijking bieden.

Merk je iets ongewoons? Kijk dan in eerste instantie eens kritisch naar je eigen levensstijl (stress, voeding, beweging…) en bezoek eventueel ook je huisarts. Hij zal je indien nodig doorverwijzen naar een slaapkliniek.

Relativeren

Hoe belangrijk voldoende en goed slapen ook is, het is minstens even belangrijk om voldoende te relativeren. Raak niet in paniek als je niet snel in slaap raakt of te kort hebt geslapen, op die manier kom je immers in een vicieuze cirkel terecht. De 'schade' van een korte nacht kan je in de daarop volgende nachten en eventueel ook met dutjes of powernaps opvangen. Voor je slaapproblemen kunnen je huisarts of de slaapkliniek je dan weer adviseren.

Praat ook met je omgeving over (eventuele) slaapproblemen. Zo doorbreek je niet alleen het taboe, maar help je misschien ook anderen beseffen dat ze een probleem hebben.