Welke sport past bij jouw levensstijl?

Elke dag bewegen zorgt voor een betere fitheid, het vermindert de stresshormonen en je immuunsysteem krijgt een boost. Gelukkige bestaan er genoeg sporten om uit te testen zodat sporten nooit gaat vervelen. Groepslessen, balsporten, sporten in het water of een individuele uitstap naar de sportschool? Voor elke persoon bestaat een sport die bijdraagt aan een betere gezondheid.

Lopen of wandelen

Ben je op zoek naar een sport waarbij je constant in beweging blijft, dan kan lopen of wandelen (op hellingen) jouw sport zijn. Doordat je hart constant bloed moet pompen naar je benen, zal je flink wat vet verbranden dankzij deze intensieve work-out (ook wel cardio genoemd).  Ook is de kans op sportblessures klein, tenzij je geen goed schoeisel voorziet.  Let wel op met lopen als je buitenshuis gaat joggen. Kies voor vlakke wegen of ga bij voorkeur naar een aangepaste (finse) piste. Deze pistes met een aangepaste ondergrond voorkomen overbelasting van de enkels en knieën.

Zwemmen of watersport

In het water ben je zo goed als gewichtloos en lijkt het alsof je minder intensief sport. Zwemmen kan daarom goed zijn voor mensen met overgewicht, omdat je gewrichten veel minder belast zijn dan wanneer je zou gaan joggen. Bij watersporten is het wel essentieel om op je ademhaling te letten. Wie niet vaak in het water vertoeft, zal sneller buiten adem geraken bij enkele lengtes.  Baantjes trekken versoepelt het lichaam en verbetert je conditie. Hou je van zwemmen, daag jezelf dan eens uit met waterpolo of waterskiën; sporten die geschikt zijn voor ervaren sporters en zwemmers. PS: Lees hier hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het zwemmen?

Balsporten zoals tennis en voetbal

Voor deze sporten heb je coördinatie en een goed dieptezicht nodig. Bij tennis is het belangrijk om de juiste techniek aan te leren om blessures te voorkomen. In principe kan iedereen (recreatief) beginnen met voetbal. Je kan de sport zo lastig maken als je zelf wilt. Op een groot voetbalveld zal je meer afstand moeten afleggen, wat beter om conditie te kweken. Mini- of zaalvoetbal is geschikt voor mannen en vrouwen die iets minder intensief willen sporten. Speel je elke week mee met je voetbalploegje, dan is dit de perfect groepssport om  gemakkelijk nieuwe mensen te leren kennen. Sociaal contact is immer ook belangrijk bij het kiezen van de juiste sport.

Actief bewegen en gezond leven

Naast dagelijks bewegen of enkele intensievere sportdagen per week, is het steeds belangrijk om gezond te leven en op je voeding te letten. Wie werkt aan een betere conditie of wat gewicht wil verliezen, zal nooit zijn of haar doel bereiken door enkel te sporten. Gezond eten heeft minstens even veel invloed op je gezondheid. Voor je gaat sporten moet je genoeg energie tanken. Brandstof om te bewegen, vind je in een omelet met gezonde groentjes (radijs, komkommer, paprika) en vergeet geen gezonde vetten op te nemen. Kies voor vis(olie), noten of besmeer volkoren brood met margarine (zoals Becel ProActiv) en beleg met gezonde producten zoals zalm, kipfilet, avocado of salade voor het een energiepeil om u tegen te zeggen. Na het sporten vermijd je ongezonde vetten. Kies voor eiwitrijke producten zoals een eitje, kippenwit, peulvruchten of een proteïnereep.  Hydrateer en drink genoeg water (met of zonder smaakje), maar vermijd energiedrankjes met toegevoegde suikers.

Disclaimer: Becel ProActiv is bedoeld voor personen die een verhoogd cholesterolgehalte willen verlagen door middel van levensstijl- en voedingsveranderingen. Een dagelijkse consumptie van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het LDL-cholesterolgehalte verlagen met 7-10% in 2 tot 3 weken. Het is aangetoond dat dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.