Welk fruit bevat welke vitamines

Inhoud

Zoals je wel al weet bevat fruit heel wat vitamines. Door elke dag gevarieerde en evenwichtige stukken fruit te eten, heeft je lichaam minder nood aan diverse voedingssupplementen. Vitamine C zit onder andere in veel fruitsoorten. Als je geen fruit en/of groenten eet, dan zal je steevast te kampen krijgen met een tekort aan deze vitamine. Maar naast vitamine C bevat fruit ook heel wat andere vitamines, we zetten ze even op een rijtje.

Vitamine C

Vitamine C is zeer belangrijk voor ons lichaam. Het zorgt er niet alleen voor dat je immuunsysteem wordt versterkt, daarnaast is het ook belangrijk voor het verstevigen van de cellen in ons lichaam en is het een sterke antioxidant. Vitamine C vinden we in het bijzonder terug in zoete vruchten en fruitsoorten.

Vitamines

Uiteraard is vitamine C lang niet de enige vitamine die is terug te vinden in fruit. Bepaalde fruitsoorten bevatten alsook vitamine B, A of E.

  • Aardbeien: Niet alleen is deze fruitsoort rijk aan vitamine C, daarnaast is ze ook een goede bron van vezels en vitamine B9.
  • Appels: Appels staan er om bekend een goede bron van vezels en anti-oxiderende middelen te zijn. Ze bevat ook vitamine C.
  • Druiven: Door het eten van druiven krijgt je lichaam meteen een stevige hoeveelheid vitamine B en C binnen. Bovendien is deze fruitsoort rijk aan goed opneembare suikers.
  • Kiwi's: Agemeen staan kiwi's bekend als de meest gezonde fruitsoort. Naast vitamine C zijn kiwi’s ook bijzonder rijk aan vitamine E en kalium.
  • Perziken: Dit type fruit is rijk aan vitamine B3, B5 en E. Bovendien bevat ze eveneens provitamine A.

Vitamines B & E

Naast vitamine C heb je reeds kunnen vaststellen dat heel veel fruitsoorten ook over vitamines B en E beschikken. Ook deze dragen bij aan een gezond lichaam. Vitamine B zorgt er in het bijzonder voor dat onze huid, maar ook ons haar altijd terug stralend oogt. Bovendien kunnen ze ook zorgen voor sterkere nagels waardoor deze vitamine vooral door vrouwen aandachtig wordt bekeken.

Van vitamine E weten we dan weer dat ze over een interessante hoeveelheid antioxidanten beschikt. Deze zijn in staat om de radicalen in ons lichaam te neutraliseren wat een meerwaarde betekent op vlak van preventie van hartziekten en kanker. Het mag in ieder geval duidelijk zijn, het eten van fruit zorgt er voor dat je lichaam heel wat interessante vitamines binnen krijgt!

Fruit