Wat is ontspanningsfood?

Er zijn allerlei tips om te ontspannen, maar wist je dat de juiste voeding je hier ook bij kan helpen? In dit artikel vertellen we je alles over ontspanningsfood. Lees snel verder!

Ontspannende stofjes

Er zijn verschillende stoffen in onze voeding te vinden die  je helpen ontspannen. Dit zijn magnesium, tryptofaan en melatonine.

Magnesium

Dit mineraal is onmisbaar voor je lichaam om te ontspannen. Een magnesiumtekort kan  er zelfs voor zorgen dat je gespannen spieren en spierkrampen krijgt.

Tryptofaan

Tryptofaan is een aminozuur dat door ons lichaam gebruikt wordt om serotonine aan te maken. Ons lichaam kan geen tryptofaan aanmaken, waardoor we het uit onze voeding moeten halen. Het helpt bij het dempen van pijnprikkels en geeft je een prettig gevoel.

Melatonine

Dit hormoon wordt aangemaakt in je lichaam zodra het donker wordt. Je wordt er slaperig en ontspannen van. Voor het maken van melatonine gebruikt je lichaam de stof serotonine.

Nu we weten welke stoffen ons lichaam nodig heeft om te ontspannen, kunnen we kijken uit welke voeding we deze stofjes kunnen laten.

Vis, vlees en eieren

Vis en vlees zijn uitstekende bronnen van tryptofaan. Qua vlees bevatten vooral kalkoen en kip veel van dit aminozuur. Van vis kan je het beste kiezen voor garnalen, tonijn of heilbot. Ook eieren zijn een goede ontspanningsfood doordat ze veel tryptofaan bevatten.

Groente en fruit

Onder groentes en fruit is er veel ontspanningsfood te vinden. Enkele goede voorbeelden zijn:

1. Mais

Bevat melatonine en magnesium en helpt bij het verlagen van je bloeddruk.

2. Bleekselderij

Bevat veel tryptofaan en helpt, ondanks dat het veel natrium bevat, ook bij het verlagen van je bloeddruk.

3. Waterkers, champignons en bloemkool

Deze groentes bevatten alle drie goede hoeveelheden tryptofaan.

4. Zeewier

Bevat grote hoeveelheden mineralen, waaronder magnesium.

5. Druiven en kersen

Barsten beiden van de melatonine. Sap van deze vruchten kan je zelfs gebruiken als slaapmiddel.

6. Banaan

Bevat alle drie de ontspanningsstofjes: magnesium, melatonine en tryptofaan.

7. Ananas

Bevat melatonine en magnesium en heeft een bloeddrukverlagende werking.

8. Blauwe bessen

Zijn een goede bron van tryptofaan en magnesium.

Wil jij echt goed ontspannen? Neem dan een lekkere (groene) smoothie met een aantal van de bovenstaande groente- en fruitsoorten.

Nog meer ontspanningsfood

Natuurlijk is er nog meer eten dat je helpt om te relaxen. Zuivel en pure chocola bevatten bijvoorbeeld ook tryptofaan en havermout bevat zowel tryptofaan als melatonine. Amandelen zijn misschien wel een van de beste ontspanningsfoods: ze bevatten melatonine, magnesium én tryptofaan.