Wat je nog niet wist over margarine

Inhoud

Wist je dat margarine voor het eerst voorkwam in de tijd van Napoleon III? De keizer beloofde een prijs aan degene die een goedkoop en lang houdbaar spijsvet kon ontwikkelen. Wat daaruit voorkwam was margarine, een term die ‘vette parels’ betekende. De eerste margarine bestond uit dierlijke vetten, maar tegenwoordig is margarine een van de gezondste voedingsmiddel die je kan krijgen omdat het op plantaardige basis gefabriceerd wordt.

Plantaardige olie

Margarine wordt uit plantaardige oliën gemaakt zoals zonnebloemen, maïs, koolzaad of palmvruchten. Omdat olie het basismiddel is, komen er veel gezonde voedingsstoffen in voor zoals vitamine E. Ook vitamine A en D worden toegevoegd tijdens het proces. Tegenwoordig vind je margarines met extra plantensterolen om je cholesterol in bedwang te houden. Plantensterolen zijn goede, onverzadigde vetzuren die je voordelig zijn voor je bloedsomploop.

Margarine versus boter

Gewone (room)boter bevat dan weer veel verzadigde vetten die slecht zijn voor je bloedsomloop. 100 gram boter bevat wel 51 gram verzadigd vet. De vijand van je hart en bloedvaten dus. Roomboter bevat ook veel minder vitamine D dan margarine. Boter wordt vooral gemaakt van dierlijke vetten (uit het vet van dieren, zoals koeien, kippen en wild) dus is dit niet geschikt voor wie een vegetarische levensstijl heeft.

Sowieso is plantaardig voedsel gezonder en dit geldt ook voor smeervetten. Je haalt dus beter je vetten uit vette vis, plantaardige olie en noten. Deze vetten heeft je lichaam nodig om energie te produceren zodat jij de dag kan doorkomen.

Koken met margarine?

Ook margarine kan gebruikt worden om te bakken en braden, zonder de extra vetten van gewone bakboter. Andere vetten die onder de noemer onverzadigde vetten vallen zijn olijf-, vis- en lijnzaadolie. Niet alleen zijn deze vetten gezond om mee te bakken, ze bevatten extra omega 3 en 6 die ook essentieel zijn voor je lichaam. Tip: verkies Becel margarine boven de olijf-, vis- of lijnzaadolie, want deze bevat 3 X meer omega 3.

Smeervetten voor kinderen

Ook kinderen hebben genoeg goede vetten nodig voor hun ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om steeds hun boterhammen te besmeren met bv. margarine. Margarine bevat goede vetten die de gezondheid van je kind kunnen bevorderen.

Kinderen hebben zo’n 10-15 gram smeervet nodig per dag. Voor volwassenen wordt aangeraden om ongeveer 5 gram margarine te smeren (of een mespuntje) per boterham om de dagelijkse hoeveelheid van 30 gram per dag niet te overschrijden.