Voorkom een winterdip met natuurlijke middeltjes

Inhoud

Ken je dat? Je wordt wakker, het is buiten koud en donker en je hebt allerminst zin om op te staan. Uiteraard voel je je niet erg happy als je dan toch maar uit bed rolt. Als dat gevoel een hele dag blijft hangen, spreken we ook wel eens van een winterdip. Gelukkig bestaan er verschillende natuurlijke middeltjes waarmee je van je dip kan afraken.

Zoek licht en buitenlucht op

Ja, tijdens de winter is het 's ochtends lang en 's avonds vroeg donker. Veelal is een winterdip dan ook het gevolg van een tekort aan licht, of specifieker, een tekort aan Vitamine D (wat we anders natuurlijk aanmaken onder invloed van zonlicht). Trek dus gauw je gordijnen open en probeer zeker elke dag eens buiten te komen. Een hele dag onder een lamp zitten, zal immers nooit hetzelfde effect hebben als een korte wandeling in buitenlucht. Een pluspunt is dat je zo ook in beweging blijft, wat eveneens helpt tegen de dip (tijdens het sporten maak je immers het gelukshormoon endorfine aan).

Kruip dus gauw uit je bed of zetel, zet je over die tegenzin om buiten te komen en ga even een blokje om. Je zult je achteraf ongetwijfeld beter voelen!

Op zelfde (vroege) tijdstip opstaan en ontbijten

Je mag dan misschien denken dat lang uitslapen je winterdip zal oplossen, maar niets is minder waar.  Ten eerste mis je door tot de middag in je bed te blijven liggen het mooiste deel van de dag (namelijk dat met het meeste daglicht). Veder ontregel je door uit te slapen van zodra het kan je biologische klok alleen maar. Die heeft echter regelmaat nodig: als je altijd op hetzelfde moment opstaat, weet je biologische klok veel beter wanneer het je lichaam wakker moet maken.

Sla ook nooit je ontbijt over, of je nu uitslaapt of niet. Je lichaam wordt immers pas echt wakker na het ontbijt: je spijsvertering schiet in gang en de slaap verdwijnt. 

Plan iets leuks

Tijdens de winter kunnen onze sociale contacten nogal snel verwateren. Het is koud en donker buiten, wat niet echt uitnodigt om de deur uit te gaan. Probeer je daar niettemin over te zetten en plan een leuk dagje of avondje uit met vrienden of familie. Alleen al door gezellig wat te praten met elkaar, zal je je minder focussen op negatieve gedachtes en heb je instant minder stress.

Naast een dagje uit in eigen land, kan je er uiteraard iets langer van tussenuit knijpen. Plan nog voor de winter begint een reisje naar een warme bestemming. Dat geeft je niet alleen iets om naar uit te kijken tijdens de donkere dagen, maar het reisje zelf zal ook de lange winterperiode wat breken. Uiteraard kan je wanneer je een winterdip voelt opkomen ook steeds op zoek gaan naar een last-minute.

Let op je voeding

Bij een winterdip is het meestal geen goed idee om je volledig vol te proppen met comfort food zoals chocolade, chips, pasta… Dat type van voeding geeft je tijdelijk wel een beter gevoel, maar daarna voel je je vaak weer zoals voorheen. Toch kan voeding een belangrijke rol spelen in het overkomen van een winterdip, tenminste als je bewuste keuzes maakt.

We gaven eerder al aan dat een winterdip (onder andere) het gevolg kan zijn van een tekort aan Vitamine D. Die vitamine halen we normaal gezien uit zonlicht, maar in de winter komen we uiteraard veel minder met zonlicht in aanraking. Gelukkig zijn er nog andere manieren waarop je vitamine D en andere vitaminen die voor een goede stemming zorgen kan opnemen. Vitamine D zit vooral in vette vis, maar ook in margarine (bijvoorbeeld die van Becel) zit typisch vitamine D verwerkt. Vitamine C haal je dan weer uit vers fruit en groenten, vitamine B krijg je voornamelijk binnen via groente bladgroenten  en volkorenproducten.

Verder loont het ook om regelmatig voor voeding die omega 3 bevat te kiezen. Omega 3 stimuleert namelijk de aanmaak van de gelukshormonen serotonine en dopamine in de hersenen. Omega 3 haal je, net zoals Vitamine D, uit vette vis, maar ook uit oliën zoals lijnzaadolie, koolzaadolie en olijfolie en noten en zaden.  

Het is ook steeds belangrijk om voldoende antioxidanten binnen te krijgen. Gewoon genoeg groenten en fruit eten volstaat daarvoor dikwijls al. Verder kan je je af en toe ook gerust eens een glaasje rode wijn gunnen: die zit vol met antioxidanten. Vermijd voor de rest wel zoveel mogelijk alcohol of drankjes vol met caffeïne. Water of kruidenthee zijn in dat geval een beter alternatief.

Ga die winterdip tegen!

Een winterdip is niet leuk, maar gaat gelukkig meestal over van zodra de lente eraan komt. Met bovenstaande tips kan je echter in de winter zelf al actie ondernemen tegen de sombere gevoelens die je ervaart. 

Ontvang wekelijks tips voor een gezonde & actieve levensstijl