Vijf handige tips om stress te bestrijden

Inhoud

Stress is volksziekte nummer één. Iedereen heeft er weleens last van. Af en toe een gestrest gevoel hebben in een drukke periode of bijvoorbeeld vlak voor een examen is niet erg. Wanneer het echter van langduriger aard is en niet meer verdwijnt, dan kan het je behoorlijk in de weg gaan zitten. Stress zorgt voor vage gezondheidsklachten en zorgt voor een verlaagde weerstand. Lees de tips hieronder en kom erachter hoe je stress het beste kunt bestrijden.

Tip 1: Creëer overzicht

Oké, je bent erachter dat je last hebt van stress. Maar weet je ook aan te wijzen waar dit gevoel vandaan komt? Het is belangrijk om de achterliggende oorzaak te vinden. Maak een lijstje met alles waar je je druk om maakt of wat je dwarszit. Zo heb je voor jezelf helder op papier waar je stress vandaan komt, dit maakt het eenvoudiger om er wat aan te doen en zorgt waarschijnlijk direct al voor meer ruimte in je hoofd en een opgeruimder gevoel.

Tip 2: Zorg goed voor jezelf

Luisteren naar je lichaam is altijd goed, maar als je met stress leeft al helemaal. Merk je dat je moe bent en eigenlijk helemaal geen zin hebt in die afspraak? Zeg deze dan af en ga iets doen waar je wel zin in hebt. Pas ook je eetgedrag aan en zorg dat je genoeg energierijke voeding binnenkrijgt. Eet voldoende fruit en drink veel water. Een gezonde geest kan niet zonder een gezond lichaam, de spreuk is echt waar. Sport is ook een goede stresskiller die energie oplevert.

Tip 3: Ontspan

Ben jij weleens echt ontspannen, of blijft er toch altijd een zekere spanning op je lichaam? Het is belangrijk om goed te ontspannen zo nu en dan. Probeer te ontdekken wat voor jou werkt en neem hier echt de tijd voor. Kook je bijvoorbeeld graag en word je hier rustig van? Misschien is een kleurboek voor volwassenen wel iets voor jou om je ontspannen te voelen. Meditatie is misschien ook een oplossing. Op internet zijn tal van kleine ontspanningsoefeningen te vinden die weinig tijd kosten, maar waardoor je wel dichter bij jezelf komt. Wie weet is dit jouw key tot een stressvrij leven!

Tip 4: Voorkom multitasken

Multitasken is echt iets van de snelle wereld waar we nu in zitten. Iedereen heeft een smartphone op zak en er wordt van je verwacht dat je constant op berichten en updates van vrienden, collega’s en kennissen reageert. Leg die telefoon eens weg en kies ervoor om op twee vaste momenten per dag je sociale media te checken. Voor het avondeten en voor de lunch bijvoorbeeld. Zo houd je de pagina’s toch bij, maar achtervolgt het gevoel dat je moet kijken je niet de hele dag. Focus op waar je op dat moment mee bezig bent en laat je telefoon rusten.

Tip 5: Gezonde voeding

Wat veel mensen niet weten is dat verschillende voedingsmiddelen helpen om stress te bestrijden. Voedingsmiddelen zoals biologisch fruit & groenten bevatten heel veel vitaminen en mineralen. Als je stress hebt verbruikt je lichaam enorm veel vitaminen en mineralen, daarom is het belangrijk dat je kiest voor een gezonde en evenwichtige voeding met veel vers fruit, groenten en volkorenproducten. Een van de belangrijkste mineralen waaraan het lichaam nood aan heeft is magnesium. Door stress komen er hormonen vrij in de bloedbaan. Deze zorgen er voor dat er magnesium verloren gaat. Magnesium zit onder andere in enkele voedingsmiddelen, maar je kan het ook innemen door middel van tabletten of magnesiumzouten.

Deze vijf tips zullen je stress verlichten en er voor zorgen dat je weer meer van het leven geniet. Kijk om je heen, focus je, ontspan en zorg goed voor jezelf. Zet stressvolle zaken op een rijtje en zorg voor overzicht in je hoofd.