Vetten nodig om af te slanken?

Om gezond af te slanken is het verrassend genoeg niet noodzakelijk om alle voedsel te vermijden waar vetten in zitten. Integendeel, het is belangrijk om juist de ‘goede’ vetten regelmatig binnen te krijgen. Onverzadigde vetzuren vallen onder de ‘goede’ vetten en zijn wat dat betreft écht essentieel om gezond af te slanken.

Goede balans

Afslanken en vervolgens een gezond gewicht behouden, is het streven van een ieder die graag afscheid wil nemen van overtollige kilo’s. Om dit te bereiken is het van belang om een goede balans te vinden tussen alles wat er gegeten en gedronken wordt en wat er daadwerkelijk wordt verbrand door energieverbruik.

Onverzadigde vetten

Klinische onderzoeken bewijzen keer op keer dat onverzadigde vetten onmisbaar zijn in een gezonde levensstijl. In combinatie met voldoende beweging en een gevarieerd voedingspatroon kunnen onverzadigde vetten het lichaam een enorme boost geven om gezond af te slanken.

Omega 3, 6 en 9 vetzuren

Essentiële vetzuren, zo worden Omega 3 en 6 dikwijls genoemd, omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Deze vetten zijn echter wel enorm belangrijk voor goed functionerende lichaamsprocessen.

Je kan een onderscheid maken tussen ‘slechte’ verzadigde en ‘goede’ onverzadigde vetten. Slechte vetten zijn afkomstig uit dierlijke producten: boter, kaas, melkproducten, vet vlees of chocolade. Het is aangeraden om zoveel mogelijk van deze vetten te vervangen door onverzadigde vetten.  Onverzadigde vetten zijn plantaardig en kan je terugvinden in olie, margarine, vis, noten etc.

Voldoende Omega 3 vetzuren in het voedingspatroon zorgen voor een nauwkeurigere herkenning van de eetlust, waardoor je niet gaat eten wanneer het lichaam dit niet echt nodig heeft én ze verhogen de vetverbranding. Ideaal om mee af te slanken. Omega 3 is een meervoudig onverzadigde vetzuur. Voedingsmiddelen die een rijke bron zijn van deze vetten zijn o.a.: zalm, tonijn, makreel, walnoten en lijnzaad. Ook Omega 6 vetzuren horen thuis in het rijtje van meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetten zijn onder meer belangrijk voor de celgroei en een optimale spier-en hersenontwikkeling. Mais-, soja-en zonnebloemolie zijn belangrijke bronnen van deze vetten.

Omega 9 vetzuren vallen niet in de groep ‘essentiële vetten’, omdat het lichaam deze zelf kan aanmaken. Dit maakt ze echter niet onbelangrijk, het zijn namelijk wel zeer gezonde vetten. Omega 9 is een enkelvoudig onverzadigde vetzuur. Deze vetten ondersteunen een betere vitamineopname. Goede aanvullende bronnen voor Omega 9 vetzuren zijn: olijfolie, olijven, avocado, hennepzaad en noten.

Margarine

Plantaardige oliën zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon vanwege de essentiële vetzuren (omega 3 en 6). Margarineproducten* zijn een lekker en gezond alternatief voor boter en worden gemaakt op basis van zonnebloemolie, lijnzaadolie en koolzaadolie. Het is belangrijk dat je de inname van verzadigde vetten in je voeding zoveel mogelijk beperkt en waar mogelijk vervangt door onverzadigde vetten.

Vet eten, vet verbranden

Het klinkt misschien gek dat je door vet te eten, vet kan verbranden. Maar het hangt er enorm van af om wát voor soort vet het gaat. Onverzadigde vetten worden vrijwel volledig door het lichaam opgenomen en leveren een breed scala aan gezondheidsvoordelen.

*voetnoot: Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.

Bronnen:

  • Professor Armand Christophe
  • diëtiste Agnes Notte-De Ruyter