Vegetariër, vegan, flexanist, omnivoor… wij onderscheiden ze nog even

Inhoud

Of je nu minder vlees wilt eten uit ecologische overtuiging of dierenwelzijn je nauw aan het hart ligt, er zijn verschillende manieren om je eetpatroon om te gooien. Belgen worden vaak bestempeld als omnivoren (alleseters) of zelfs carnivoren (vleeseters). Daarnaast is vegetarisme (geen vlees meer eten) waarschijnlijk de meest ingeburgerde vorm  van een alternatief dieet in België. Maar vaker sijpelen varianten zoals vegan of flexanist door. We helpen je even een onderscheid maken tussen de verschillende eetpatronen.

Vegetarische levensstijl

Wie geen vlees (en vis) eet, maar wel zuivel en eieren eet, is vegetariër. Voedingsstoffen haal je dan uit verschillende groenten, fruit, noten, peulvruchten. Hij of zij eet dus geen dieren.

Sommige vegetariërs zullen wel vis eten, niet omdat ze een vis ‘minder dier’ vinden, maar om gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Vette vis bevat namelijk heel wat omega 3 en eiwitten. Deze voedingsstoffen leveren energie voor de hele dag en omega 3 zijn gezonde vetten. Ook is de visindustrie minder belastend voor het milieu dan de vleesindustrie, dus vegetariërs die geen vlees eten uit bezorgdheid voor het milieu kunnen vaker vis eten. Waar de productie van vlees  30 kg C02 per kilogram vlees uitstoot, is dat bij vis maar 2,9 kg C02 per kilogram vis[1].

Veganistische levensstijl

Deze manier van leven houdt in dat je geen dierlijke producten meer eet. Geen vlees, vis, gevogelte maar ook geen producten afkomstig van dieren. Daarbij denk je aan eieren, zuivel, kaas… Voedingsstoffen vind je dan enkel in plantaardige producten. Noten, groenten, peulvruchten of vleesvervangers (tofu, tempeh, falafel,…) staan zo goed als dagelijks op het menu van een veganist.

Wat is flexanisme dan? 

Wie denkt aan het welzijn van de dieren en de planeet, zal al grotendeels vegetarisch leven. Sommige vegetariërs kiezen ervoor om flexanist te zijn  of te worden. Dat betekent dat je zo veel mogelijk plantaardig eet, geen vlees en vis, maar af en toe wel nog een stukje zuivel, een eitje of kaas. De voornaamste reden voor die beslissing is om toch geen tekort aan bepaalde voedingsstoffen te hebben of omdat het soms verwerkt zit in één of ander gerecht. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze en maakt elke vega/vegan/flexanist voor zichzelf uit.

Voordelen plantaardige levensstijl

Planten, noten, graan en andere plantaardige producten bevatten heel wat vezels en gezonde mineralen. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering en mineralen (zoals magnesium en kalium) verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Ook zijn plantaardige producten minder belastend voor het milieu en je neemt gezonde vetten op in de plaats van de ongezonde vetten die in koekjes, cake en kant-en-klare-maaltijden zitten.

Als een (gedeeltelijk) plantaardig dieet je wel wat lijkt, kan je beginnen met kleine stapjes. Vervang boter door gezonde, plantaardige margarine (bv. Becel ProActiv met plantaardige oliën uit noten en granen), kies voor vleesvervangers en leg meer groenten op je bord. Peulvruchten zorgen voor een langdurig voldaan gevoel en groene (blad)groenten, zoals spinazie, zorgen voor je dagelijkse portie ijzer (een voedingsstof die vooral rijkelijk voorkomt in vlees). Niet alleen zal je je fitter voelen, je immuunsysteem krijgt een boost en je eet bewuster. Het milieu en de dieren zullen je dankbaar zijn!

[1] Bron: http://www.pieters.be/nl/onze-vis/duurzaamheid