Gezonde tonijnsalade

Inhoud

Veel mensen die aan vis denken, denken aan tonijn! Tonijn is een van de meest gebruikte vissoorten in gerechten als ovenschotels, salades, gezonde broodjes, enzovoort. Niet alleen kun je tonijn vers bij de visboer bestellen, ook vind je in veel supermarkten ingeblikte tonijn. Wie denkt dat ingeblikte tonijn veel minder gezond is dan verse tonijn heeft het mis. Ingeblikte tonijn is namelijk niets meer dan een combinatie van tonijn van hoge kwaliteit, water of olijfolie en een snuifje zout. Aan tonijn in blik worden doorgaans geen bewaarmiddelen of smaakstoffen toegevoegd, zodat de beste voedingsstoffen uit de tonijn niet verloren gaan tijdens het inblikken. Een belangrijk voordeel aan tonijn uit blik is dat het redelijk goedkoop is.

Tip: koop tijdens een aanbieding van gezonde tonijn in blik meteen meerdere blikjes! Deze blikjes kun je vaak een aantal maanden bewaren, zodat je altijd iets in huis hebt.

Heerlijke salades met tonijn

Zeker in de zomer is een gezonde tonijnsalade ontzettend lekker. De perfecte tonijnsalade bestaat vaak uit stukjes appel, tomaatjes, stukjes komkommer en veldsla. Gezonde ingrediënten, licht en fris voor zomerse dagen. Je kunt de salade nog lekkerder maken door gebruik te maken van croutons, vaak te koop in de supermarkt of bak zelf wat kruimels brood in een hete pan. De croutons geven je gezonde tonijnsalade net iets meer “bite”, doordat de andere ingrediënten vaak zacht van textuur zijn. Besprenkel je salade met een dressing van olijfolie om de salade op smaak te brengen.

Naast het voorbeeld van deze gezonde tonijnsalade zijn er op internet nog verschillende andere recepten te vinden voor een verrukkelijke en bovenal gezonde salade met vis. Hierbij zou je ook andere vissoorten kunnen gebruiken om te zorgen voor een gevarieerd eetpatroon.

Wat maakt een tonijnsalade gezond?

Tonijn is rijk aan vele goede voedingsstoffen, die de werking van het menselijk lichaam bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan voedingsstoffen zoals essentiële eiwitten, fosfor, vitaminen, mineralen en verschillende belangrijke vetzuren. Uit onderzoek van een Amerikaanse universiteit (Harvard Medical School) is gebleken dat deze Omega 3-vetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Dit maakt dat vis een onmisbaar onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon is. Wist je dat er in 100 gram tonijn meer eiwitten te vinden zijn dan in een stuk biefstuk met dezelfde massa? Redenen genoeg om af en toe te genieten van een heerlijke en gezonde tonijnsalade.