Tips tegen een opgeblazen buik

Een opgeblazen buik is ontzettend vervelend en kan in ergere gevallen zelfs pijn doen. Soms wordt het veroorzaakt door een medische aandoening, maar meestal heeft het met onze voeding en eetgewoontes te maken. Daar ligt daarom ook vaak de oplossing.

In dit artikel geven we je 5 tips die je helpen om overmatige gasvorming in je spijsverteringssysteem te voorkomen.

1: Sluit allergieën en intoleranties uit 

Wist je dat voedselallergieën en intoleranties vaak voorkomen? Veel vaker dan we denken. Als je vaak last hebt van een opgeblazen buik, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn. Want een opgeblazen buik staat bij veel allergieën en intoleranties op het symptomenlijstje.

Enkele standaard verdachten zijn lactose en gluten. Ook eieren kunnen voor gasvorming zorgen als je er allergisch voor bent.

Je kan er zelf achter proberen te komen hoe je op deze voeding reageert (zie tip 5), maar je kan dit ook laten onderzoeken via je huisarts.

2: Kauw je eten goed

De vertering van je eten begint al in je mond. Door het kauwen en door de enzymen uit je speeksel. Het is daarom belangrijk om goed te kauwen. Dit helpt je ook meteen bij het voorkomen van een opgeblazen gevoel. Als je je eten goed kauwt, slik je namelijk minder lucht in. Ook helpt het je om minder te eten. Dat brengt ons bij de volgende tip.

3: Eet niet te veel

Kleinere porties eten kan enorm goed helpen om een vervelend opgeblazen gevoel te voorkomen. Bovendien komt dit je algehele spijsvertering ten goede. Als je jezelf helemaal volpropt, wordt je eten minder effectief verteerd. Eet daarom niet totdat je helemaal vol zit.

4: Voorkom obstipatie

Obstipatie gaat vaak samen met een ophoping van lucht. Is dit ook bij jou het geval? Verbeter je stoelgang door:

  • Dagelijks twee liter te drinken (bron)
  • Voldoende te bewegen
  • Voldoende vezels te eten
  • Veel groentes en fruit te eten
  • Witbrood, witte rijst en pasta te vermijden

5: Houd een eetdagboek bij

Houd voor jezelf een tijdje een eetdagboek bij. Hierin schrijf je op wat je eet en hoe je jezelf voelt. Op die manier kan je onderzoeken of er een patroon in zit. Bijvoorbeeld of je telkens op de dagen dat je melk drinkt een opgezette buik hebt.

Je kan er eventueel voor kiezen om bepaalde voedingsmiddelen tijdelijk te vermijden en daarbij te kijken of je verschil merkt. Bijvoorbeeld door twee weken glutenvrij te eten en daarna weer een dag wel gluten te eten. Eventuele intoleranties en allergieën komen zo vaak gemakkelijk naar voren.

Om te onthouden

Vrijwel iedereen heeft wel eens last van een opgeblazen gevoel. Heb jij hier met regelmaat last van? Onderzoek dan waar dit door komt. Verdraag je bepaalde voeding misschien niet zo goed? Of eet je simpelweg te veel zonder je eten goed te kauwen? Of gaat het vaak samen met obstipatie?

Een opgeblazen buik kan vrijwel altijd verholpen worden door op je voeding en eetgewoontes te letten. Helpen voedingstips je echter niet en blijf je vaak last houden van overmatige gasvorming? Dan kan het verstandig zijn om dit met je huisarts te bespreken.

Bronnen: Swagerty DL Jr, Walling AD, Klein RM, Am Fam Physician, 2002. LR Schiller, Alimentary Pharmacology & Therapeutics, 2002.