Terug naar school: leuke lunchbox-ideetjes

Het schooljaar is opnieuw begonnen. Tijd om je eens te verdiepen in originele, lekkere en gezonde lunchbox-ideetjes voor de kleintjes. Er is zoveel meer te vinden dan een saaie boterham met kaas en een melkkartonnetje! Enkel tips die je misschien op weg kunnen helpen.

Hartige muffins

Hartige muffins zijn een goed alternatief voor het brood dat je normaal gesproken in de lunchbox van jezelf of je kinderen doet. Hartige muffins zijn niet alleen lekker, maar bevatten bovendien veel gezonde voedingsstoffen. Je kunt een hartige muffin maken met meel, margarine, melk, eieren en een beetje kaas, waarna je eventueel enkele groenten naar keuze kan toevoegen om de muffin nog gezonder te maken. Eigenlijk is bijna alles mogelijk bij het maken van gezonde muffins, dus je kunt onbeperkt blijven variëren bij het maken van dit gezonde en lekkere lunchgerecht.

Gezonde pannenkoeken

Is jouw kind een groot liefhebber van pannenkoeken, maar wil je hem of haar geen ongezonde en zoete pannenkoeken mee geven? Dan kun je ook eenvoudig gezonde pannenkoeken maken. Je gebruikt volkoren meel, verwerkt verschillende soorten groenten in de pannenkoeken en je hebt een gezonde maaltijd die ook nog eens goed vult. De vuistregel bij het maken van dit gezonde lunchgerecht: gebruik hartige ingrediënten, die ook lekker zijn om koud op te eten. Zoete ingrediënten zijn uit den boze! Een alternatief is havermoutpannenkoeken. Klik hier voor het recept.

Homemade koeken

Natuurlijk wil je jouw kind ook een (gezond) tussendoortje geven op school. In plaats van kant-en-klare koeken in de supermarkt te kopen en deze in de lunchbox van je kind te doen, kun je ook zelf aan de slag met het bakken van koeken. Van chocolate chip cookies tot homemade ontbijtkoek: bijna alle koeken zijn eenvoudig zelf te maken. Bijkomend voordeel, je bepaalt zelf welke ingrediënten je in de koeken doet, lekker, vers en gezond dus.

Lunchgerechten met tortilla’s

Boterhammen zijn best lekker, maar als je iedere dag een boterhammetje eet kan dit wel wat eentonig worden. Wil je jouw kind een goed vullend lunchgerecht meegeven, bereid dan een koude tortilla met gezond beleg. Houdt je kind van vis? Dan neem je een tortilla met kruidenkaas, plakjes gerookte zalm en een beetje sla. Is je kind liefhebber van kipfilet, dan smeer je kruidenkaas op een tortilla om hier een plakje kipfilet en wat sla op te leggen. Eenvoudig, lekker en gezond!

Meer info? Klik hier!