Zwemmen

Zwemmen is een populaire sport, die door jong en oud uitgevoerd kan worden. De reden dat zo veel mensen kiezen om te zwemmen, is omdat zwemmen niet alleen goed is voor het opbouwen van spiermassa, maar bovendien erg goed kan helpen in de strijd tegen overtollige kilo’s. De meeste mensen die zwemmen, kiezen er dan ook voor om deze sport uit te voeren om in een korte tijd op een ontspannen wijze kilo’s kwijt te raken en op een gezond gewicht te komen. 

Op deze pagina lees je meer over zwemmen om kilo’s kwijt te raken. Zo worden er eerst enkele voordelen van zwemmen om af te vallen beschreven, om vervolgens enkele nadelen van zwemmen in de strijd tegen overtollige kilo’s op te noemen. 

De voordelen van zwemmen om af te vallen

Als je kilo’s kwijt wil raken, is zwemmen een toegankelijke en ontspannen manier om dit te doen. Het feit dat zwemmen ontspannend is, is één van de grootste voordelen van deze sport om kilo’s kwijt te raken. Zwemmen is veel minder vermoeiend en zwaar dan fitness: een andere sport die veelal uitgevoerd wordt om kilo’s kwijt te raken. En omdat zwemmen minder vermoeiend is, kun je het langer volhouden en is de kans groter dat je kilo’s kwijtraakt. 

Een ander voordeel van zwemmen is het feit dat je door te zwemmen ongeveer 500 tot 700 calorieën per uur kan verbranden. Hoe harder je zwemt, des te meer calorieën je kwijt raakt. Combineer je jouw gezonde zwemactiviteiten nu ook met gezonde voeding, dan is de kans dat je snel afvalt erg groot. 

Bovendien is zwemmen erg geschikt voor mensen die last hebben van blessures. Dit komt omdat het water om je heen de druk op de gewrichten vermindert, waardoor je minder last hebt van je blessures of andere ongemakken. Ook mensen die overgewicht hebben en geen andere sporten uit kunnen voeren door de grote druk op de gewrichten, is zwemmen een geschikte sport om kilo’s kwijt te raken. 

Andere voordelen van zwemmen om kilo’s kwijt te raken, zijn de volgende:

  1. Alle spieren worden gebruikt, omdat je alle spieren nodig hebt om te kunnen zwemmen. Dit betekent dat het gehele lichaam wordt getraind en overtollig vet over het gehele lichaam wordt verbrand. 
  2. Zwemmen kun je alleen doen, of in een groep. Omdat je alleen kunt zwemmen, kun je helemaal zelf bepalen wanneer, hoe lang en hoe vaak je wil zwemmen. En zwem je toch liever met meerdere mensen, dan is ook dit mogelijk. 
  3. Bijna iedereen kan zwemmen. Dit maakt deze sport erg toegankelijk.
  4. Je conditie wordt sneller beter door te zwemmen, je lichaam krijgt snel een mooiere vorm en je weerstand wordt snel verbeterd. Hierdoor heb je meer motivatie om regelmatig te zwemmen dan wanneer je geen resultaat ziet van jouw harde werk. 
  5. Zwemmen kan ook ontspannend werken en dus de stress verminderen. 

De nadelen van zwemmen om af te vallen

Toch heeft zwemmen ook enkele belangrijke nadelen. Ten eerste kan zeker het beginnen met zwemmen een grote drempel zijn, omdat de meeste mensen met overgewicht zich niet op hun gemak voelen in zwemkleding. Het ongemak dat je voelt als je je in je zwemkleding vertoont, kan dan ook zeker gezien worden als een nadeel van zwemmen. Heb je je hier eenmaal overheen gezet of heb je hier nooit last van gehad, dan is dit geen nadeel te noemen. 

Een ander nadeel van zwemmen is het feit dat de vetverbranding bij zwemmen redelijk langzaam gaat. Het verbranden van calorieën gebeurt direct, maar je vetten worden pas aangebroken na 25 minuten intensief zwemmen. Daarom moet je altijd langer dan 25 minuten zwemmen per keer om te profiteren van de voordelen van zwemmen. Omdat het voor mensen met een slechte conditie moeilijk kan zijn om meteen 25 minuten te zwemmen, kan de opbouw van zwemmen lastig zijn. Hierdoor verbrand je in het begin weinig vet en kun je maar langzaam opbouwen. Zo kan het bij zwemmen wat langer duurt voor je daadwerkelijk iets merkt van de resultaten: zeker als je een slechte conditie hebt.