Fietsen als Sport - Hoe ga je te werk?

Fietsen helpt je om op een gezonde manier te bewegen en lange afstanden af te leggen. Het fijne van fietsen is dat je sneller in een andere omgeving komt. Je komt zo bijvoorbeeld sneller in het bos of langs de kust. Deze afwisselende omgeving maakt het extra leuk om een stukje te gaan fietsen. Het zal je tevens nog verbazen hoeveel kcal je wel niet kan verbranden met fietsen.

Voordelen van fietsen als lichaamsbeweging

  • Je verbrand al vet als je meer dan 30 minuten per dag fietst.
  • 2,5 km per dag fietsen verlaagd het risico op diabetes. 
  • De mens wordt ouder door regelmatig te gaan fietsen.
  • Fietsen zorgt voor een betere doorstroming van de bloedvaten en verminderd dus de kans op dicht slippende aderen. 
  • Fietsen verminderd stress.
  • Recreatief fietsen verbrand 480 kcal per uur bij een gewicht van 60 kg.

Weinig sportblessures met fietsen

Het voordeel van fietsen is dat er relatief weinig sportblessures mee gebeuren. In iedere omgeving zitten wel leuke fietsroutes waardoor je mooi een stukje kan fietsen. Deze fietsroutes zijn vaak afgeschermd van ander verkeer, waardoor je bijna geen risico loopt op ongelukken. Dit maakt fietsen leuk en gezond. Vooral als je de routes regelmatig afwisselt blijft fietsen leuk om te doen.

Fietsen naar je werk

Fietsen hoeft geen extra tijd te kosten die je misschien niet hebt. Laat de auto naar je werk toe staan en pak de fiets naar je werk. Je verbrand zo een aantal kcal op een dag en je zorgt ervoor dat je gezond en fit op je werk aankomt.