Is slapen in een frisse kamer gezonder?

Inhoud

Een goede nachtrust is belangrijk voor de gezondheid. De juiste temperatuur in de slaapkamer is dan ook van essentieel belang. Je slaapritme kan ernstig verstoord worden wanneer je in een te warme of te koude kamer slaapt. Onderschat dus het belang van het klimaat in jouw slaapkamer niet. Uit onderzoek blijkt dat slapen in koudere temperaturen gezonder is en je valt ook sneller in slaap. Veel mensen hebben dan ook de gewoonte om met het raam open te slapen, zowel in de zomer als in de winter.  Of slapen in een koelere kamer nu echt gezonder is, ontdek je in het onderstaand artikel.

Niet té warm en niet té koud

Een goede slaaptemperatuur is niet té warm en niet té koud. Volgens wetenschappers is de ideale kamertemperatuur tussen de 18 en 22 graden. Anderen houden het liever iets kouder, tussen de 14 en 16 graden. Dat klinkt erg laag en sommigen denken dat ze nooit zouden kunnen slapen in zo'n koude. Daarom moet jij zorgen voor je eigen voorkeur. Sommige mensen slapen liever in een koudere kamer en andere houden het bij een iets warmere kamer. Zorg er steeds voor dat het op je slaapkamer niet té koud of té warm is om gezond te slapen. Een koelere slaapkamer biedt veel voordelen

De voordelen van een koelere slaapkamer

  • Je vermindert de kans op metabole ziekten als diabetes
  • Je verbrandt meer calorieën gedurende de dag
  • Je blijft langer jong
  • Een koelere kamer kan een hulp zijn voor probleemslapers
  • Het verbetert de concentratie
  • Je valt gemakkelijker in slaap
  • Je produceert minder cortisol (een hormoon dat wordt geassocieerd met stress)

Vermijd té droge lucht

Wie toch graag met de verwarming aan slaapt, moet ervoor zorgen dat de lucht op je slaapkamer niet té droog wordt. Hogere temperaturen geven al snel aanleiding tot rusteloosheid. Zorg dus voor een goede luchtcirculatie, deze zorgt sneller voor een aangename slaaptemperatuur. Regelmatig in een te warme slaapkamer slapen kan op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid.

Droge lucht is dus niet goed voor je gezondheid. Maar zorg er ook voor dat het niet te vochtig is. Want vochtproblemen zijn uiteraard ook niet goed voor je gezondheid. Vele mensen isoleren hun huis, maar vergeten daarbij ook ventillatie te voorzien. Dat zorgt vaak voor damp & vocht die niet langer weg kan, omdat je huis te goed geïsoleerd is. Zorg dus altijd voor voldoende ventillatie doorheen je hele huis. In nieuwbouwwoningen is het plaatsen van een ventillatiesysteem overigens verplicht. Bekijk dit dus zeker met je architect wanneer je de bouwplannen doorneemt. 

Hoe belangrijk is een goede nachtrust?

Slapen is belangrijk voor de gezondheid en gemiddeld spenderen wij ook een derde van ons leven in bed. Het is essentieel om gezond en fit te blijven. Mensen met een verstoord slaapritme hebben een slechtere gezondheid. Tijdens je slaap zal je lichaam zichzelf repareren en herstellen,  om de volgende dag terug actief te zijn. Wie uitermate weinig slaapt, kan te maken hebben met gevolgen zoals een slechter concentratievermogen tijdens de dag, minder goed geheugen, je bent vatbaarder voor ziekten etc.

Hoe ziet de ideale slaapomgeving er uit?

Naast de juiste temperatuur vinden, is het ook belangrijk dat je slaapomgeving rust uitstraalt:

  • Zorg bijvoorbeeld voor zachte kleuren zoals pasteltinten in plaats van felle kleuren
  • Een goede matras en hoofdkussen is even belangrijk
  • Verduister de kamer helemaal, zorg dus voor goede gordijnen die het licht buiten houden
  • Zorg voor een goed opgeruimde kamer, zo hoef je daar 's nachts niet over te piekeren