Sardienen: Gezond voor het hart en je immuunsysteem

Inhoud

Vlees en groenten vormen een onderdeel van elk voedingspatroon, maar al te vaak wordt vergeten dat vis ook belangrijke voedingsstoffen biedt. Als je tweemaal per week een portie vis eet, zal dit niet enkel positief zijn voor je gezondheid, maar ook voor je figuur. Vette vissoorten zoals sardientjes, makreel of haring zijn een goed voorbeeld. 

Verse vis of in blik

Verse vis koop je best bij in de viswinkel. Vraag steeds een stukje dat nog goed stevig aanvoelt, dit zijn de stukken met de meeste smaak. Laat de vis ook fileren en haal thuis nog de zichtbare graten uit het stuk vis. Vis in blik is ook een goed idee. Ingeblikte vis op basis van olijfolie is gezond en kan je gerust opnemen in je eetpatroon. Daarnaast is de houdbaarheidsduur van vis in blik een voordeelis. Altijd iets lekkers en gezond in huis dus!

Probeer eens sardines in blik ! Sardines zijn een van de grootste bronnen van essentiële omega-3-vetzuren. Ze zijn  gezond voor het hart, de huid en het immuunsysteem zijn.

Omega 3

Omega 3 wordt niet voor niets soms visolie genoemd. Vette vissoorten, zoals sardienen, zitten boordevol omega 3-vetzuren. De voordelen van goede vetzuren zijn oneindig. Ze zorgen niet alleen voor een gezond hartritme, een vlotte bloedstroming, maar dragen ook bij aan de ontwikkeling van de gezondheid van kinderen. Ook beschermt omega 3 tegen ontstekingsreacties en zou het wonden sneller doen genezen. Ook de bloeddruk daalt als je regelmatig vette vis eet, zoals sardientjes of makreel.

Gezonde sardientjes met …

Naast gezonde vetzuren, zijn vette vissoorten rijk aan proteïne en mineralen. Een sardientje bevat minder dan 100 kcal en kan met zowat alles gecombineerd worden. Ook kan je sardientjes rauw eten, uit blik, op de barbecue gegrild of in de oven. Combineer met ingrediënten zoals kerstomaatjes, citroensap, pijnboompitten of rozijntjes. Of wat dacht je van een sardientje op een bruine boterham?