Rugklachten bij opstaan: oorzaken en oplossingen

Inhoud

Sta jij vaak op met lage rugpijn, stijfheid in je rug, pijn tussen de schouderbladen of stijfheid in je schouders en nek? Veel mensen hebben hier klachten over, maar als het puntje bij paaltje komt, doen ze er niets aan. Het gevolg is dat de pijn alleen maar erger wordt. Er zijn heel wat oorzaken voor die rugpijn. Zo kunnen zware lichamelijke arbeid of te lang in dezelfde houding zitten, leiden tot pijn in de rug. Maar een veel voorkomende oorzaak heeft alles te maken je nachtrust. Je matras, bedbodem en hoofdkussen zijn belangrijker dan je denkt. Enkel als die afgestemd zijn op je lichaam, neem je automatisch een gezonde slaaphouding aan, waardoor je lichaam optimaal kan recupereren. Zo sta je ’s ochtends fris en monter op. Zonder rug- of nekklachten.

Oorzaken rugklachten

Matras of bedbodem?

Veel mensen wijzen hun matras aan als boosdoener, maar vaak is rugpijn te wijten aan de bedbodem. Samen met de matras vormt die de basis voor een goede ondersteuning. Je mag nog zo’n goede matras hebben, met een slechte lattenbodem of boxspring krijgt je lichaam onvoldoende ondersteuning.  Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Heb je een goede bedbodem, maar een slechte matras, dan blijft dit nefast voor je lichaam. Het is dus vaak een samenspel tussen beide factoren. Pas als matras en matrasdrager goed samenwerken, word je perfect ondersteund. Je beleeft een rustige nacht en wordt pijnloos wakker. Houd er rekening mee dat je je lattenbodem best vervangt na 15 tot 20 jaar. Je matras is gewoonlijk na 10 jaar aan vernieuwing toe.

Te harde of te zachte matras

Sta je op met pijn in de schouders of heb je last van heuppijn? Dan is de kans groot dat je op een te harde matras slaapt. Op een te harde matras kunnen je schouders en heupen niet voldoende doorzakken, waardoor je met een stijf gevoel wakker wordt. Slaap je op te zachte matras, dan zakken schouders en heupen te diep door en krijgt je ruggenwervel te weinig steun. Bovendien slijt je matras er sneller door. Je lichaamsbouw bepaalt of jij eerder een stevige of een zachte matras nodig hebt. Ben je iets zwaarder en breder gebouwd? Dan zal je een stevige ondersteuning nodig hebben. Als je iets fijner gebouwd bent, is een zachte matras eerder geschikt voor een comfortabele nachtrust.

Te hoog of te laag hoofdkussen

Als je op een kussen slaapt dat je hoofd, nek en hals onvoldoende ondersteunt, raken je nekwervels gekneld. Dat veroorzaakt niet alleen stijfheid, maar de pijn straalt vaak ook uit naar de rug. Dat kan je belemmeren in je dagelijkse activiteiten. Om je nek maximaal te ontspannen, moeten je wervels in een natuurlijke positie liggen. Dat betekent in een S-vorm. Je kussen moet de holle ruimte tussen je hoofd, hals en schouder perfect opvullen. Op die manier neemt je hoofd een comfortabele én gezonde houding aan. 

Afhankelijk van je slaappositie – ben je een buik-, rug- of zijslaper? – moet je kussen harder en hoger of juister zachter en lager zijn. Een neksteunkussen geeft je nek extra ondersteuning en stimuleert een correcte houding van je nekwervels.

Oplossingen rugpijn

Proefslapen thuis of in de winkel

De grote meerderheid van de mensen die een nieuwe matras of een nieuw hoofdkussen willen kopen, neemt in de winkel amper twee minuten de tijd om die te testen. Dat is lang niet voldoende. Nochtans is een slaapoplossing een belangrijke investering. Je slaapt er tenslotte acht uur per dag op. Wil je zeker zijn dat je een goede aankoop doet? Vraag dan of je je matras of kussen thuis mag uittesten. Sommige beddenwinkels hebben daar geen problemen mee, op voorwaarde dat je een matras- of kussenbeschermer koopt. In bepaalde slaapzaken geniet je ook van een omruilgarantie, waarbij je de kern van je matras kan inwisselen voor een andere hardheid.

Slaapprofiel meten

Wil je zeker weten of je matras en matrasdrager goed samenwerken om jou de perfecte ondersteuning te bieden? In bepaalde gespecialiseerde beddenwinkels kan je je slaapprofiel laten meten. Op basis van je lichaamsgewicht, lichaamsbouw, slaaphouding en persoonlijke voorkeuren stellen ze jouw perfecte slaapsysteem samen. Het resultaat is een bed dat helemaal afgestemd is op jouw lichaam.

Laaat je Slaap-DNA meten