Plantaardige voeding verlaagt cholesterol en de kans op hart- en vaatziektes

Inhoud

Cholesterol is een vetstof die in ons lichaam voorkomt. Cholesterol heeft verschillende positieve eigenschappen (het maakt lichaamscellen, hormonen, vitamine D, etc. aan), waardoor het lichaam niet zonder kan. Toch is een teveel aan cholesterol erg gevaarlijk. Dat kan immers leiden tot de vernauwing van de bloedvaten en kan op die manier hart- en vaatziekten veroorzaken.  Vaak ligt een slecht dieet aan de basis van een te hoog cholesterolgehalte en hart- en vaatziektes. Binnen zo’n dieet wordt typisch te weinig plantaardige voeding en te veel dierlijke voeding opgenomen.

De invloed van voeding op cholesterolgehalte en risico op hart- en vaatziektes

Een hoge cholesterol kan verschillende oorzaken hebben. Op factoren zoals leeftijd, geslacht en erfelijkheid, hebben we geen invloed. Aan factoren die gelinkt zijn met onze levensstijl, kunnen we wel iets doen. Vooral voeding kan op dat vlak een enorme invloed hebben.

Ons lichaam maakt immers zelf cholesterol aan, maar we krijgen het ook via onze voeding binnen. In het bijzonder dierlijke producten zoals (orgaan)vlees, volle zuivelproducten (melk, yoghurt, room, kaas, etc.) en vetstoffen van dierlijke oorsprong zoals boter zijn daarvoor verantwoordelijk. Daarnaast bevatten die voedingsmiddelen ook heel wat verzadigd vet, wat de meest schadelijke vorm van vet is. Als je te veel verzadigde vetten binnen krijgt, reageert je lichaam daarop door meer cholesterol op te slaan dan nodig, waarna het overschot in het bloed terecht komt. Dat teveel aan cholesterol kan blijven plakken aan de binnenkant van de bloedvaten, wat een hartaanval of beroerte kan veroorzaken. Iemand die te veel dierlijke voeding en voeding rijk aan verzadigde vetten binnenkrijgt, heeft dus ook vaker last van een te hoge cholesterol.

Op je voeding letten bij een te hoge cholesterol

Je cholesterolgehalte kan je laten nakijken bij je huisarts, de apotheek of via een zelftest. Blijkt daaruit dat je wel degelijk een te hoge cholesterol hebt, is het uiteraard van groot belang om snel actie te ondernemen en je cholesterolgehalte opnieuw te verlagen om zo het risico op hart- en vaatziektes te beperken.

Een eerste belangrijke stap daarbij is de inname van cholesterolrijke voeding te beperken. Vooral dierlijke producten bevatten heel wat cholesterol. Daarnaast is het ook erg belangrijk om minder verzadigde, maar meer onverzadigde vetten op te nemen. Die vind je, naast de eerder genoemde dierlijke producten, ook in gebak, koekjes, chocolade, chips, etc. In beide gevallen is plantaardige voeding echter een goed alternatief: plantaardige voeding bevat geen cholesterol en is veel armer aan verzadigde vetzuren dan dierlijke producten.

In plantaardige voeding komen ook van nature plantensterolen voor. Dat zijn stoffen die qua structuur goed op cholesterol lijken, maar in tegenstelling tot cholesterol het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Je vindt plantensterolen in granen, noten, peulvruchten, maar ook in bepaalde margarines zoals Becel met Avacado-olie en limoenolie.

Focus op plantaardige voeding

Wil je je cholesterol stabiel houden of verlagen? Focus dan op plantaardige voeding. Het bevat ten eerste minder cholesterol en minder verzadigde vetten. Daarnaast bevat plantaardige voeding ook plantensterolen, die verhinderen dat de cholesteroldeeltjes opgenomen kunnen worden.