Pijn in Middenrif door Stress

Inhoud

In ons leven worden we continu blootgesteld aan stress en dat is helemaal niet erg. Stress zorgt ervoor dat we uitdagingen kunnen aangaan en zorgt ervoor dat we ons niet vervelen. Stress is een signaal van je lichaam dat je net even een stapje harder moet lopen. Veel mensen kunnen perfect functioneren onder stress. Het zorgt ervoor dat deadlines gehaald worden en het geeft vaak een kick wanneer dit dan lukt. Stress wordt pas een probleem als je er langdurig aan blootgesteld wordt.

Een zelf genezend lichaam

Ons lichaam is zelf genezend. Dat wil zeggen dat het instrumenten bevat om continu alle lichaamsfuncties te bewaken en dat het zich aanpast aan invloeden van binnen,- en buitenaf en aan stressoren waar het lichaam mee te maken krijgt. Het lichaam is in staat om zich voortdurend te repareren waardoor het optimaal kan functioneren.

Wat gebeurt er als je lichaam overbelast raakt door stress?

Als je lichaam zich niet meer aan kan passen aan alle stressoren wordt stress een negatieve en afbrekende factor. Wanneer je lichaam overbelast raakt kan het lichaam deze stress niet meer afvoeren. De stress wordt dan in het lichaam vastgezet als een abnormale spierspanning. De één is hier meer ontvankelijk voor dan de ander. Dit heeft alles te maken met de gesteldheid van een persoon op emotioneel, mentaal en fysiek gebied.

Pijn in je middenrif door stress

Je lichaam kan heel erg heftig reageren als het lange tijd wordt blootgesteld aan stress. Denk maar aan vage pijnklachten als je erg gespannen bent. Je middenrif is daarbij erg gevoelig voor stress. Tussen je borstholte en je buikholte bevindt zich een grote platte spier, dit is je middenrif. Je middenrif speelt een belangrijke rol bij je ademhaling. Wanneer je wordt blootgesteld aan een grote hoeveelheid stress zul je anders gaan ademen en hiermee je middenrif op een ongewone manier gaan belasten. Dit resulteert in een vorm van spierpijn in het midden van je lichaam.

Ontspannen is het beste medicijn

Iedereen die periodes kent van een langdurige blootstelling aan stress weet dat ontspannen het beste werkt. Door op een juiste manier te gaan ademen wordt je rustiger en zakt de pijn af. Als je voor de eerste keer pijn krijgt in je middenrif door een te lange blootstelling aan stress, kan het erg beangstigend zijn. De pijn die je voelt in je middenrif kan uitstralen naar je borst, de klachten zijn dan vergelijkbaar met hartkwalen.

Dit zorgt vaak voor een vicieuze cirkel. Je ademt verkeerd waardoor je pijn krijgt in je middenrif. Hierdoor raak je in paniek en kun je zelfs gaan hyperventileren. Als je last hebt van hyperventilatie voel je je benauwd, heb je last van hartkloppingen en heb je het idee dat je geen adem meer haalt.

Raadpleeg een dokter

Heb je veel last van stress en pijn in je middenrif? Heb je last van hyperventilatie en paniekaanvallen? Neem dan contact op met je huisarts. Samen met de huisarts kun je gaan werken aan ontspanningsoefeningen en aan de onderliggende oorzaak van de stress. In sommige gevallen kan de huisarts je doorverwijzen naar een specialist, bijvoorbeeld een psycholoog, om je te helpen met paniekaanvallen, of te helpen met het verwerken van de zaken die stress veroorzaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan problemen op je werk, in je relatie, financiële problemen of onverwerkte zaken uit het verleden.

Wat te doen bij hyperventilatie?

Als je last hebt van je middenrif door hyperventilatie zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen. Wanneer je een aanval voelt aankomen, probeer dan rustig te ademen. Het beste is om drie seconden in te ademen door je neus en dan langzaam uit te ademen door je mond. Vaak helpt het ook om iets te gaan doen om jezelf af te leiden, om ervoor te zorgen dat je niet in paniek raakt. Zo kun je een paar keer in de lucht springen, kniebuigingen doen of iets hardop voorlezen.

Voorkomen is beter dan genezen

Daarnaast is het goed om na te gaan denken waarom je last krijgt van hyperventilatie. In wat voor situaties gebeurt het? Gebeurt het wanneer je je bevindt in een drukke ruimte? Of voordat je iets moet doen waar je tegenop ziet? Het is goed om op te schrijven wanneer je last krijgt van hyperventilatie. Vaak helpt het je inzicht geven in bepaalde situaties waardoor het voorkomen kan worden.