Dé oergranen van 2017

Inhoud

Traditionele recepten waarbij vlees, groenten en aardappelen worden gecombineerd, behoren bijna tot het verleden. Veel tv-koks en gezondheidscoachen proberen de aardappel te mijden (omwille van de koolhydraten) en kiezen voor een gezondere optie zoals (oer)granen of peulvruchten. Denk aan de prominente plaats van quinoa in vele recepten of linzen, kikkererwten en rode bonen als ‘vuller’. De populairste graansoorten blijven nog steeds de oergranen. We sommen even de bekendste en minder bekende oergranen op voor jou.

Wat zijn oergranen?

Zoals de naam doet vermoeden, worden deze granen al eeuwenlang geteeld en verwerkt in brood en andere producten. Onze voorvaders kweekten deze granen al op de meest natuurlijke manier die er bestaat. De oergranen van nu hebben hetzelfde proces ondergaan, wat betekent dat ze 100% natuurlijk zijn en 0% genetisch gemanipuleerd. Dit garandeert dan ook dat de granen nog al hun gezonde voedingswaarden bevatten.

Bruine rijst

Wist je trouwens dat bruine rijst ook wel zilvervliesrijst genoemd wordt? Dit komt omdat bruine rijst – in tegenstelling tot witte rijst – nog een vliesje rond de granen heeft, waardoor een schat van voedingsstoffen bewaard blijft in de graankorrels. Een voedzame maaltijd heb je dus zo klaargemaakt met een builtje bruine rijst en groenten en vlees/vis/vleesvervangers naar smaak. Denk aan rijst met linzen, spinazie en rode bonen, heerlijk!

Quinoa

Wie 2017 zegt, zegt meteen ook quinoa als het aankomt op heerlijke vernieuwende recepten. Niet alleen wordt deze soort vaak gebruikt in middag- of avondmaaltijden, zelfs voor het ontbijt wordt deze oergraan gecombineerd met fruit en/of melk voor een (h)eerlijke start van de dag. De graansoort is erg geliefd omdat het een lichte maar knapperige smaak heeft en een bom van goede voedingsstoffen is.

Zo bevat 100 gram quinoa wel 4,5 gram eiwitten en meer essentiële aminozuren dan andere graansoorten. Hierdoor is quinoa perfect om op te nemen in een vegetarisch dieet als bron van eiwitten. Dankzij de enorme hoeveelheid vezels (16 gram/100 gram) zijn deze oergranen ook gemakkelijk verteerbaar en geven ze je een energieboost.

Haver

Een goed ontbijt zorgt meteen voor een goede start van de dag, daarom heb je iets nodig met genoeg vezels. Klassieke ontbijtgranen bevatten vaak veel suiker. Wie nu helemaal ‘in’ wil zijn met de eerste maaltijd van de dag, kiest voor havermout. Met melk, blauwe bessen, een toefje Griekse yoghurt of met rozijnen en appel, de keuzes zijn oneindig. Haver is net als alle andere oergranen lief voor je lijf; het is gemakkelijk verteerbaar, bevat weinig calorieën en het zou helpen om je cholesterolgehalte onder controle te houden.

Ook is havermout erg snel klaar te maken in de ochtend met wat warm water of warme (amandel)melk, of je kan je potje ’s avonds klaarmaken. Meng (amandel)melk of water met je granen, voeg wat fruityoghurt toe en extra fruit, bessen of noten toe naar keuze en zet in de koelkast. De volgende dag neem je je ontbijt gewoon uit de koelkast en je zogenaamde overnight oats zijn klaar.

Spelt

Ook deze oergraansoort wordt al eeuwenlang gebruikt in brood en deegwaren. Deze graansoort is een gezondere variant van tarwe. Speltgraan is niet bewerkt (en behoort dus tot de oergranen) waardoor de beste voedingsstoffen nog rond de granen zitten. Hierdoor bevat spelt een enorme hoeveelheid vezels om je een ‘vol’ gevoel te geven, veel antioxidanten en spelt bevat koper en mangaan, stoffen die je botweefsel en stofwisseling helpen versterken.

Spelt maakt zijn opmars in de media en dan vooral in de vorm van speltbrood omdat het gemakkelijker verteerbaar is dan tarwebrood.

Combineren van oergranen

Zuivere granen zal je niet snel op je bord vinden, daarom bestaan er in de supermarkt al een hele hoop mixen van klaargestoomde (oer)granen. Zo heb je de goede voedingsstoffen van de oergranen gecombineerd met extra smaakgevers of de vertrouwde smaak van (bruine) rijst.

De nieuwe combinaties van Bosto kan je vinden in de supermarkt. Daar vind je heerlijke smaken die je een snelle en lekker maaltijd geven. Denk aan bruine rijst gecombineerd met quinoa en granen, bruine rijst met linzen of probeer de bruine rijst met spelt en quinoa voor een smaakexplosie.

Meer info op de website van Bosto