Migrainepatiënten lijden onder schuldgevoel

Één op drie Belgen met migraine voelt zich systematisch schuldig over de impact van de ziekte op zijn/haar omgeving. Dat blijkt uit een onderzoek dat in het kader van de zesde editie van de Week van de Migraine (14 mei – 19 mei) werd uitgevoerd bij 1.000 migrainelijders. De Week van de Migraine focust dit jaar dan ook op de emotionele impact van migraine en het schuldgevoel dat er vaak mee gepaard gaat. 

Naast vervelende symptomen ook invloed op sociaal leven

Migraine is een ernstige chronische aandoening die naast de vervelende effecten van de ziekte (plotse aanvallen van hoofdpijn, misselijkheid…) ook een grote impact op het sociaal leven kan hebben. “De migrainepatiënt voelt zich systematisch schuldig omdat hij/zij zowel sociale verbintenissen als professionele verplichtingen mist,” legt Dr. Jan Versijpt, neuroloog UZ Brussel, uit. 

Volgens een onderzoek uitgevoerd in opdracht van GSK Consumer Healthcare moet 1 op 3 (30%) migrainelijders noodgedwongen activiteiten afzeggen omwille van migraine. 40 tot 60% van die migrainepatiënten voelt zich daarover schuldig, ongeacht of het nu om privé of professionele activiteiten gaat. In het algemeen voelt 1 op 3 migrainepatiënten zich schuldig over zijn of haar ziekte. 

 Hoe vaker migraine, hoe groter de impact op welbevinden en schuldgevoel 

Hoe vaker men last heeft van migraine, hoe groter de impact op de levenskwaliteit. Een grote meerderheid van patiënten die wekelijks te kampen krijgen met migraineaanvallen geeft aan dat de ziekte doorweegt op de levenskwaliteit. Denk aan liefdes- en seksleven, tijd doorbrengen met kinderen, afspreken met vrienden, carrièremogelijkheden…

De schuldgevoelens zijn ook het grootst bij de mensen die vaker last hebben van migraine. Van mensen die wekelijks last hebben migraine geeft 1 op 2 aan soms of vaak met schuldgevoelens te kampen. 

Schuldgevoel zit diep waardoor men het meer verbergt

Migrainelijders ervaren nog steeds een barrière om met anderen over hun situatie te praten. De helft van de migrainelijders spreekt er enkel met anderen over als het écht niet anders kan. 1 op 3 wil anderen niet lastig vallen, terwijl 1 op 5 zich gegeneerd voelt wanneer men erover spreekt.

Een groot deel van de migrainelijders ervoer dan ook reeds gevoelens van ongeloof, onbegrip of vooroordelen ten aanzien van hun situatie. 1 op 2 meent dat de onzichtbaarheid van migraine een belangrijke factor is in dit gebrek aan begrip. 34% zou dan ook graag willen dat de omgeving meer begrip opbrengt.

De Week van de Migraine die plaats vindt tussen 14 en 19 mei vestigt dit jaar de aandacht op het schuldgevoel dat migrainepatiënten zich vaak aanpraten. Met de slogan “Migraine hoeft geen extra etiket” en enkele confronterende campagnebeelden, spreekt de campagne zowel migrainepatiënten als hun omgeving aan. Deze campagne komt tot stand met de steun van farmaceutisch bedrijf GSK Consumer Healthcare, apothekersvereniging APB (Algemeen Pharmaceutische Bond) en Ophaco, vereniging der coöperatieve apotheken van België.  Meer info vind je op www.weekvandemigraine.be.