Mannen, weg met dat bierbuikje!

Ik val maar meteen met de deur in huis: mannen vallen twee keer zo snel af als vrouwen. Ze maken makkelijker vetverbrandende enzymen aan doordat ze meer spieren hebben en een grotere longinhoud. Ook beschikken mannen over meer testosteron, wat helpt om nog meer spiermassa op te bouwen. Verder hebben ze geen last van hormonale schommelingen en ook hun drang naar zoetigheid om emotionele redenen is meestal niet zo groot. Dus mannen: geniet van deze voordelen en ga aan de slag met deze uitdagingen om je buikje te doen slinken.

1.Houd je aan de 90 procentregel

Bourgondiërs niet getreurd: je kan alles blijven eten en drinken, maar niet altijd alles! Denk daar maar even over na, want het is goed nieuws. Gezond eten is niet hetzelfde als onsmakelijk eten en je hebt er ook geen ijzeren discipline voor nodig. Een gezonde leefstijl betekent: voor 90 procent genieten van gezonde, natuurlijke en zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen. En voor 10 procent genieten van iets wat je extra lekker vindt maar niet zo gezond is. Een biertje of een bakje chips? Als je dagelijks voor 90 procent gezond eet, verwerkt je lichaam dat moeiteloos.

2.Herprogrammeer je hersenen

Als je de inhoud van je gedachten verandert, verandert ook de verpakking van je lichaam. Het doel is je lichaam beter te leren kennen, waardoor je de regisseur van je lichaam wordt en je ‘als vanzelf’ je ongezonde buikje kwijtraakt. Nee, het is geen dieet. Diëten zijn onzin. Diëten en dieetboeken hebben het steeds over volhouden, over moeten en niet mogen. Dat is een aanpak die niet werkt. Je hebt een doel voor ogen en een manier waarop je dat doel wilt bereiken: je wilt slanker en gezonder zijn en elke dag bruisen van energie.

3.Houd je nieuwe levensstijl drie weken vol

Een gezonde leefstijl moet je trainen. En dat betekent: discipline hebben en opnieuw durven beginnen als het toch misgaat. Alleen dan kan je nieuwe leefstijl een gewoonte worden. Je moet nieuwe gewoonten minimaal 21 dagen volhouden om ze in je hersenen te implementeren. Verval je in je oude, ongezonde gewoonten: begin dan gewoon opnieuw.

4.Plan vijf eetmomenten

 Gezond leven heeft onder meer te maken met een goede organisatie. Zorg voor vijf eetmomenten per dag en doe dat gestructureerd. Neem een ontbijt tussen het moment dat je opstaat en twee uur later. Ongeveer twee tot drie uur na het ontbijt pak je een tussendoortje om de kleine honger te stillen en een suikerdip te voorkomen. De lunch staat één tot twee uur na het tussendoortje op het programma. Ook in de namiddag past een gezond tussendoortje, zo’n twee tot drie uur na de lunch. Het avondeten volgt weer eens twee tot drie uur later. Als je dit schema aanhoudt, zal je nooit (ongezonde) trek krijgen.

5.Je bent geen konijn en toch…

Fruit en groenten zitten vol noodzakelijke vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytochemische bestanddelen. Allemaal ingewikkelde woorden voor voedingsstoffen die een goede werking van het lichaam garanderen. Ze houden het lichaam zuiver, en maken én houden je slank. Vanaf nu bestaat je maaltijd dagelijks voor 50 procent uit groenten (ook al ben je geen konijn). Verder: twee verschillende vruchten per dag en 14 verschillende vruchten in een week. Daardoor krijg je een verzadigd gevoel en je geeft je stofwisseling en vetverbranding een boost.

6.Drink, drink, drink

Nee, geen bier, en ook geen limonade. Het lichaam heeft water nodig om vet te verbranden. Drink daarom het liefst zo’n twee liter water of ongezoete thee per dag. Water is een hulpstof voor het lichaam, frisdrank daarentegen is vloeibaar snoep.

 

7.Kauw, kauw, kauw

Neem de tijd om van het eten te genieten. Kauw tot het voedsel in je mond bijna vloeibaar is. Daarmee begint de spijsvertering al in de mond en je bewijst er je maag een grote dienst mee. Wie goed kauwt, wekt ook meer aroma’s uit het eten op en is eerder verzadigd. 

8.Geef je maag rust

De maag heeft rust nodig. Alleen zo kan het spijsverteringsstelsel haar werk goed doen en alles verteren. Ideaal is om in de ene helft van een etmaal je maaltijden te plannen en in de andere helft je ingewanden met rust te laten. Neem dus na je laatste maaltijd maagrust. Zo kan het lichaam maximaal ontgiften en zul je energiek ontwaken, met écht zin in een ontbijt!

9.Stap voor stap een goede conditie

Besef dat inactiviteit de meest dik- en ziekmakende activiteit is die je maar kan bedenken. Een lichaam moet bewegen; die 600 spieren heb je niet voor niets. Het is zeker mogelijk om in acht tot twaalf weken tijd een goede basisconditie op te bouwen. Natuurlijk moet je wel even doorzetten: bewegen wordt leuker naarmate je het vaker doet.  Als algemene regel geldt dat je minimaal 10.000 stappen per dag moet zetten om je lichaam gezond te houden. Door je gewone dagelijkse bezigheden zet je al ongeveer 5000 stappen. Daarbovenop ga je nu bewust nog zo’n 45 minuten extra bewegen om 5000 stappen erbij te sprokkelen.

10.Ga naar buiten

Buiten zijn doet een mens goed. Zonlicht geeft je stofwisseling een extra boost. Licht en lucht zijn van fundamenteel belang om optimaal te kunnen functioneren. Natuurlijk licht is een voorwaarde om lekker te slapen, je stemming stabiel te houden en je concentratie, stressgevoeligheid, eetlust, alertheid, geheugen en je hormoonhuishouding op peil te houden. Ga naar buiten en doe een flinke dosis vitamine D op.

Meer informatie over hoe je je mannenbuikje kunt bestrijden? Lees het boek Minder buik, meer energie. Volg Sonja Kimpen ook op Facebook en ontvang elke dag een extra tip!