Makreel: Rijk aan omega 3

Inhoud

Er zijn verschillende vissoorten die je helpen bij een gebalanceerd voedingspatroon. Naast verschillende soorten vlees, groenten en brood is ook vis erg belangrijk om alle nodigde voedingsstoffen op te nemen. Een van de vissoorten die je helpt bij het behouden van een gezonde levensstijl is makreel. Makreel is net als veel andere soorten vette vis rijk aan omega 3. Ook haring en sardientjes zijn een bron van gezonde vetzuren in de categorie vette vis. Een goed idee dus om deze week al je portie makreel op te nemen in je eetschema. Doorgaans eet je best 1 tot 2 maal per week een portie vette vis. Let op: Makreel is rijk aan omega 3, maar bevat bepaalde voedingsstoffen die enkel te vinden zijn in vlees en groenten. Zie makreel om deze reden dus niet als een vervanging van vlees, maar als een aanvulling. 

Waarom is omega 3 zo belangrijk? 

Er zijn verschillende redenen die omega 3-vetzuren zo belangrijk maken voor het menselijk lichaam. Zo is uit onderzoek gebleken dat omega 3-vetzuren cholesterolverhoging tegengaan, waardoor je meteen ook minder kans hebt op hart- en vaatziekten, tot wel 15% verlaagd risico. Dit komt door de onverzadigde vetten die je terugvindt in vette vissoorten. Koop wel makreel van hoge kwaliteit en let op de hoeveelheid verzadigde vetten bij de goedkopere varianten. 

Naast het feit dat makreel rijk aan omega 3 is, zitten er verschillende andere belangrijke voedingsstoffen in deze vissoort. Denk aan essentiële eiwitten, fosfor, vitaminen en mineralen. Deze stoffen helpen bij de ontwikkeling van kinderen en jongvolwassen, maar ook volwassenen halen voordelen uit vissoorten met omega-3. Deze gezonde stof verlaagt de kans op Alzheimer en is ook nog eens een boost voor je immuunsysteem. 

Het gebruik van makreel in gerechten 

Heb je geen idee hoe je makreel kunt gebruiken in je eetschema? Weet eerst en vooral dat makreel op z’n best is van juli tot februari. Ideaal tijdens de herfstmaanden etc.. Perfect om in de zomermaanden dus een heerlijke salade met makreel te maken. Voeg eventueel wat fruit toe en maak je eigen gezonde yoghurtdressing. Ook in gebakken en in combinatie met groentjes en gebakken aardappelschijfjes is makreel een heerlijk onderdeel van je maaltijd. 

Tip: Probeer hierbij te variëren tussen verschillende soorten (vette) vis, zodat het eten van vis niet gaat vervelen.