Ken jij kurkuma al? Dit moet je weten over deze gezonde specerij

Inhoud

Nadat het al eeuwenlang gebruikt wordt in de Indische keuken én geneeskunde, is kurkuma ondertussen ook niet meer weg te denken uit onze eigen keukens, apotheken, natuurwinkels… Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, wordt dan ook als een echt superfood beschouwd dat wel tot 600 preventieve en therapeutische toepassingen zou hebben. Hoog tijd dus om dit ‘gouden wonder’ en zijn heilzame werking wat beter te leren kennen!

Kurkuma wordt gewonnen uit de Curcuma longa-plant

Kurkuma wordt gewonnen uit de wortel van de plant Curcuma longa. Die plant is een variant van de plant waar gember, ook al zo’n wondermiddel, uit gewonnen wordt. In de keuken is kurkuma wellicht het best bekend in gedroogde vorm en als vast bestanddeel van kerriepoeder (curry). Daaraan geeft het immers de typische gele kleur. De specerij zelf is vrij bitter van smaak.

Kurkuma heeft tal van gezondheidsvoordelen

Het is niet lang zoeken naar een reden voor de enorme populariteit van kurkuma: het aantal voordelen voor je gezondheid van deze specerij is haast niet te overzien. Een paar interessante toepassingen zijn alvast de volgende:

  • Kurkuma verbetert de weerstand, het heeft immers antioxidatieve eigenschappen. Op die manier kan kurkuma dus helpen je te beschermen tegen verkoudheden of ziektes zoals de griep.
  • Kurkuma wordt ook beschouwd als een natuurlijke ontstekingsremmer voor gewrichten, spieren en pezen. Ook voor mensen gewrichtsproblemen (bijvoorbeeld bij artrose, artritis en reuma) is kurkuma een ideaal middel.
  • Ook voor de spijsvertering is kurkuma nuttig, het specerij helpt bijvoorbeeld vetten verteren.
  • Ook op je hersenen heeft kurkuma een positieve invloed. Het zou het geheugen en concentratie verbeteren. Verder versterkt kurkuma ook de productie van serotonine en dopamine. Daardoor kunnen depressies beter bestreden worden.

Verschillende manieren om kurkuma te consumeren

Hoewel kurkuma omwille van de gele kleur en bijzondere smaak een heel fijn specerij is om in de keuken te gebruiken, volstaan die hoeveelheden niet om er ook echt effect van te merken. Kurkuma wordt als poeder bovendien vrij snel afgebroken door de darmcellen en de lever. Dat heeft als gevolg dat maar een beperkte hoeveelheid ook echt opgenomen wordt door het lichaam.

In plaats van het keukenkruid met een lage dosis aan curcuminoïden, het actief bestanddeel van kurkuma, opteer je dan ook beter voor een kurkuma-extract met hoge dosis. Idealiter bevat dat extract ook zwarte peper: het stofje piperine vergemakkelijkt immers de opname van kurkuma door het lichaam.

Studies toonden reeds aan dat je minimum 500 tot 1000 mg kurkuma-extract nodig hebt om van de heilzame werking van kurkuma te kunnen genieten. Daaraan raak je makkelijk met een hoog gedoseerd supplement, met keukenkruiden heb je daarvoor net heel wat eetlepels nodig. 

Tip: Curcumed® Bio PQ

Curcumed® Bio PQ-tabletten van Nutrimed bevatten een unieke combinatie van 500 mg kurkuma-extract (namelijk het gepatenteerde Curcumin C3 Complex®, een innovatief en uiterst zorgvuldig geselecteerd Curcuma longa extract van een beproefde kwaliteit ) en 5 mg Bioperine® (piperine uit zwarte peper). 

Ook goed om te weten: er loopt momenteel een actie waarbij je Curcumed® Bio PQ eens kunt uitproberen met wel 30% korting. Bovendien wordt je bestelling tijdelijk gratis verzonden, al na 1 à 2 dagen bij je thuis!