Je weerstand opbouwen in de herfst met deze 7 tips

Inhoud

De eerste verkoudheden duiken al op en dat is vaak te wijten aan de seizoenswisseling. De zomerse temperaturen gaan in vogelvlucht naar beneden en buien zijn geen uitzondering meer. De koude heeft een invloed op onze gezondheid, want het verhoogt de vatbaarheid voor infecties en ziektes, en dus ook voor een keel- of slijmvliesontsteking. Ook het begin van het schooljaar zorgt voor de verspreiding van bacteriën onder kinderen en studenten. Daarom is de herfst hét moment om gezond(er) te leven om mogelijke kwaaltjes uit te sluiten.

Minder weerstand in de herfst

Minder zon betekent ook minder vitamine D, de stof die zorgt voor een goede weerstand, sterke botten en snel herstellende spieren.  Je kan vitamine D vinden in supplementen of in gezonde etenswaren zoals vette vis en margarine.

Ook kleden we ons vaak nog te licht wanneer we buiten komen in de herfst. We zijn de lagere temperaturen nog niet gewoon en vergeten al gauw een jas of sjaal tegen de koude wind. Als je koud hebt, kan je sneller verkouden worden omdat je slijmvliezen minder bloed krijgen en je lichaam het dus moeilijker heeft om slechte stoffen buiten te houden. Om je lichaam warm te houden, moet je hart ook harder werken. Omdat deze energie wordt gebruikt om je warm te houden, zal je minder energie over hebben om je immuunsysteem te ondersteunen.

Tips om je weestand te versterken

  • Gezond leven en eten is de eerste stap naar een sterk immuunsysteem. Weerstand is rechtstreeks gelinkt aan je levensstijl. Denk aan je dagelijkse porties groenten en fruit. Vergeet je al eens je appel of banaan uit te halen, probeer dan eens een fruitsmoothie als ontbijt. Energie voor de hele dag dankzij de natuurlijke suikers.
  • Eet meer onverzadigde vetten. Vetzuren stimuleren de aanmaak van witte bloedcellen die helpen mee in de bestrijding van bacteriën. Deze goede vetten vind je bijvoorbeeld in avocado, vette vis, plantaardige margarine (bv. Becel ProActiv) en olijfolie).
  • Neem extra vitamine D supplementen of geniet van de (schaarse) zonnestralen die doorbreken in de herfst. Kleed je warm aan bij een herfstwandeling, maar zorg dat je niet helemaal bedekt bent. Herfst betekent niet dat de zon geen schadelijke uv-stralen meer bevat. Smeer daarom je gezicht nog steeds in met een (lage factor) zonnecrème.
  • Ondanks de koude is het belangrijk om te blijven bewegen. Maak dagelijkse een korte wandeling of neem de fiets in de plaats van de auto voor kleine boodschappen. Plaats een hometrainer of stepmachine in de woonkamer en beweeg wanneer je tv kijkt of ruim op tijdens de reclameblokken.
  • Water zuivert het lichaam en bevat geen calorieën. Niet voor niets wordt dus aangeraden om 1,5 tot 2 liter water te drinken per dag. Probeer steeds een flesje water mee te brengen of neem eens een (vers) soepje als lunch, ook dit telt voor je wateropname en je dagelijkse portie groenten. Water zorgt voor het vervoer van de nodige zuurstof naar alle organen. Als je spieren en organen optimaal werken, zal je weerstand ook in topconditie zijn. Daarnaast helpt het je nieren om schadelijke stoffen uit je lichaam te verwijderen.
  • Let  op je bloeddruk en breng regelmatig een bezoek aan je arts als je bloeddruk vaak onregelmatig is. Daarnaast verhoogt  het risico op hart- en vaatziekten door een hoge bloeddruk als gevolg van een hoog cholesterolgehalte en/of een zwakke weerstand. Gezond leven, bewegen en onverzadigde vetten helpen je hart gezond te houden. Vermijd lang stilzitten, roken en verzadigde vetten die je cholesterol doen stijgen.
  • Als laatste tip geven we je mee om zo weinig in contact te komen met bacteriën om infecties te voorkomen. Was vaker je handen in de herfst of neem een desinfecterende zeep mee in je tas. Zo geef je bacteriën geen kans om je weerstand (nog meer) aan te tasten.

Ontvang wekelijks tips voor een gezonde & actieve levensstijl