De invloed van groeihormoon op je gewicht

Inhoud

Er zijn verschillende hormonen die invloed hebben op je gewicht. Een van de hormonen die hier een grote rol bij spelen is groeihormoon. Groeihormoon kan het vele malen makkelijker voor je maken om af te vallen. Hoe dit precies werkt en hoe je hier optimaal van profiteert, lees je in dit artikel.

Wat is groeihormoon?

Groeihormoon is een hormoon dat, zoals de naam al zegt, groei stimuleert. Het wordt ook wel Human Growth Hormone (HGH) genoemd.

Nu denk je misschien: groeien doe ik allang niet meer. Maar groeihormoon zorgt er ook voor dat je lichaamscellen gerepareerd worden. Dit zorgt onder andere voor:

  • Meer en actiever spierweefsel
  • Sterkere botten
  • Sterkere nagels
  • Gezonder en glanzend haar
  • Gezondere en mooiere huid

Een erg waardevol hormoon dus. Groeihormoon maken we vooral aan tijdens onze slaap. Een goede nachtrust is dus onmisbaar voor een optimale aanmaak van dit hormoon.

Hoe kan groeihormoon je helpen bij het afvallen?

Groeihormoon zorgt er dus voor dat je lichaamscellen zich herstellen, maar hoe helpt dit je bij het afvallen? De naam groeihormoon dekt maar een deel van de functie van dit hormoon. Het had eigenlijk net zo goed vetverbrandingshormoon kunnen heten, want dat doet het ook: het stimuleert je vetverbranding.

Normaal gesproken heeft je lichaam de voorkeur voor andere bronnen van energie en wordt de energie uit je vetcellen pas gebruikt als andere bronnen niet beschikbaar zijn. Groeihormoon ‘dwingt’ je lichaam echter om energie uit lichaamsvet te gebruiken, waardoor je makkelijker en meer vet verbrandt.

Groeihormoon maakt het dus een stuk makkelijker om af te vallen. Ook als je niet actief bent en zelfs als je slaapt, zorgt dit hormoon ervoor dat je vet verbrandt.

Daarnaast draagt groeihormoon ook bij aan meer en actiever spierweefsel. Over het algemeen geldt: hoe meer en hoe actiever spierweefsel je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Niet alleen wanneer je lichamelijk actief bent, maar ook wanneer je rust. Ook dit zorgt er dus voor dat je sneller vet verliest. Als je meer calorieën verbrandt, wordt het namelijk makkelijker om een calorietekort te creëren.

Hoe zorg je voor een optimale aanmaak van groeihormoon?

Groeihormoon is dus van groot belang als je op een prettige manier wilt afslanken. Maar hoe zorg je ervoor dat je meer van dit hormoon aanmaakt? Bijvoorbeeld door:

  • Ervoor te zorgen dat je goed slaapt, aangezien je groeihormoon vooral tijdens je slaap aanmaakt. De kwaliteit van je slaap verbeter je onder andere door in een donkere kamer te slapen, zoveel mogelijk een vast slaapritme aan te houden, overdag van het daglicht te genieten en dagelijks voldoende te bewegen.
  • Minimaal twee uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Met een volle maag naar bed gaan belemmert namelijk je aanmaak van groeihormoon. Heb je toch echt nog trek in de laatste uurtjes? Neem dan een lichte en caloriearme snack, zoals wat komkommer of cherrytomaatjes. Vermijd ’s avonds laat calorierijke en koolhydraatrijke voeding.
  • Aan intensieve krachttraining te doen, bij voorkeur drie keer per week. Door je spieren te belasten, wordt de aanmaak van groeihormoon gestimuleerd, omdat je het nodig hebt voor het herstel van je spiercellen.

Meer tips om je hormonen in balans te krijgen om het afvallen makkelijker te maken lees je hier.

Makkelijker afvallen met groeihormoon

Zoals je hebt kunnen lezen, kan je afslanken een stuk makkelijker maken voor jezelf door je groeihormoonproductie te stimuleren. Zorg er daarom voor dat je goed slaapt en snoep niet meer voordat je naar bed gaat.

Bronnen: Isaksson OG, Jansson JO, Gause IA, Science, 1982. Olney RC, Med Pediatr Oncol, 2003. JR Davidson, H Moldofsky, FA Lue, J Psychiatry Neurosci, 1991. Consitt LA, Bloomer RJ, Wideman L, Eur J Appl Physiol, 2007.