Hoe voorkom je een herfstverkoudheid bij kinderen?

Inhoud

In dit artikel hebben we 5 tips voor je op een rij gezet die je helpen om het immuunsysteem van je kind te ondersteunen. Zo kan je kind die vervelende herfstverkoudheid dit jaar hopelijk overslaan.

1: Hygiëne

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt verspreid door speekseldruppeltjes. Daar hoef je zeker geen direct contact voor te hebben. Door hoesten, niezen en praten kunnen deze druppeltjes namelijk in de lucht terecht komen.

Een goede hygiëne helpt je om te voorkomen dat je kind hierdoor besmet raakt. Leer je kind om altijd zijn of haar handjes goed met zeep te wassen, zeker voor het eten.

Gebruik daarnaast bij voorkeur papieren tissues voor je kind. Gebruik je toch liever wasbare zakdoeken? Pak dan meerdere keren per dag een schone.

2: Versterk weerstand met vitamine D

Vitaminen kunnen een verkoudheid niet direct voorkomen, maar ze dragen wel bij aan een sterk immuunsysteem. En hoe sterker het immuunsysteem van je kind, hoe kleiner de kans dat hij of zij verkouden wordt.

Vooral vitamine D speelt daarbij een belangrijke rol. Normaal gezien halen we deze vitamine uit zonlicht, maar in de wintermaanden is er daar uiteraard een gebrek aan. Hierdoor zijn we in de winter sneller vatbaar voor ziektes. Gelukkig kunnen we vitamine D ook uit onze voeding halen: vooral vette vis is een goede bron, maar als je kind dat niet lust, kun je ook wat margarine, zoals Becel met Avocado-olie en limoenolie, op zijn/haar boterham smeren.

3: Lekker slapen

Om verkoudheid te voorkomen, is het belangrijk dat je kind goed en voldoende slaapt. Onze nachtrust heeft namelijk een grote invloed op ons immuunsysteem. Uit onderzoek blijkt dat een uurtje minder slapen er al voor zorgt dat je vatbaarder wordt voor ziektes.

Zorg er daarom voor dat je kind goed slaapt door:

  • Een vaste bedtijd aan te houden
  • Te zorgen voor een donkere slaapkamer
  • Ervoor te zorgen dat je kind zijn/haar slaap niet verstoord wordt door lawaai
  • Je kind het laatste uur voor het slapengaan niet naar beeldschermen te laten kijken
  • Ervoor te zorgen dat je kind overdag volop van het daglicht geniet

4: Sporten en bewegen

Door je kind lekker te laten sporten en bewegen, stimuleer je zijn of haar stofwisseling. Dit zorgt voor de aanmaak van afweerstoffen, die virussen en andere ongewenste indringers bestrijden. Zorg daarom voor voldoende lichaamsbeweging. Een sportclub is een goed idee, maar gewoon lekker buitenspelen is ook prima.

5: Kleed je kind warm aan

Als je kind het koud heeft, is de kans groter dat hij of zij verkouden wordt. Als je lichaamstemperatuur daalt, kunnen de virussen die verkoudheid veroorzaken zich namelijk sneller vermenigvuldigen. Dit komt doordat je lijf zich dan focust op het warmhouden van je lichaam en daardoor tijdelijk minder aandacht besteedt aan het bestrijden van virussen.

Zorg dat je kinderen het altijd voldoende warm hebben. Ook binnenshuis zijn een paar pantoffels en een lekker warm huispak fijn. Let er daarnaast op dat je kind niet te lang op een koude vloer zit te spelen. Voelt je vloer koud aan? Laat je kind dan op een (speel)tapijt spelen.