Hoe toch voldoende bewegen in de winter?

Inhoud

De koude temperaturen in de winter hoeven geen excuus te zijn om minder te gaan bewegen. Voorkom dat je motivatie in de winterperiode keldert en verlies je gezondheidsdoelen niet uit het zicht. Hieronder vind je enkele tips om binnen én buiten voldoende te blijven bewegen in de winter.

Frisse lucht en vitamine D

Een stevige wandeling in de buitenlucht is ideaal voor een goede zuurstofopname en is tegelijk één van de gezondste dingen die je voor jezelf kan doen. Frisse lucht is belangrijk om het uithoudingsvermogen van het lichaam te vergroten en door overdag minstens 30 minuten lang te bewegen in daglicht, kan je lichaam al een flinke portie vitamine D aanmaken. Vitamine D is belangrijk voor o.a. de calciumopname en goede botontwikkelingen.

Extra lagen kleding

Zolang er geen extreme weerwaarschuwingen zijn, kun je met wat extra lagen kleding prima buiten sporten in de winterperiode. Voel goed het weer aan zodat je de weersomstandigheden in je eigen voordeel kunt gebruiken! Als het te warm wordt, kun je tenslotte makkelijk wat lagen kleding uittrekken. 

Zorg er daarnaast ook voor dat je altijd goed gezien wordt. In de winter is het namelijk heel wat vroeger donker, waardoor je voor je eigen veiligheid best ook een fluohesje aantrekt. 

Stel kortetermijndoelen op

Het is verstandig om in de winter te blijven bewegen als je er in de zomer strak en fit bij wilt lopen. Hoewel de zomer nog ver weg is, komt de lente wel al bijna om de hoek kijken. Begin daarom met kleine babystapjes en stel kortetermijndoelen op om de motivatie op peil te houden. Stel een weekplan op en vraag jezelf af hoeveel je eigenlijk wilt bewegen. Vaak hoeft het niet eens zeer intensief te zijn, een paar keer de trap nemen in plaats van de lift, is ook vooruitgang. Daar kun je ook trots op zijn!

Binnenpret

In de winter kan het ook fijn zijn om meer binnenshuis aan bewegingsoefeningen te doen. Door te investeren in een goede fitness-DVD kun je elke gewenste ruimte in je huis omtoveren tot je eigen privésportschool.

Verlaag je cholesterol

Regelmatige lichaamsbeweging kan al voldoende zijn om de ‘goede’ (HDL-)cholesterol waarden te verhogen en verbeteringen te zien in de ‘slechte’ (LDL-)cholesterol. Het geeft een positieve invloed op de meeste risicofactoren voor hart –en bloedvaten en zo ook op de vetten in het bloed waaronder cholesterol. Combineer voldoende beweging met een gezonde voeding, rijk aan plantensterolen. Door plantaardige margarines in je voeding te integreren, krijg je zeker voldoende plantensterolen binnen. De margarine bevat extra plantensterolen die gewonnen zijn uit plantaardige oliën.

Minimaal 30 minuten per dag reserveren om bewust te bewegen is voldoende om alle lichaamsprocessen een boost te geven. Verbeter je concentratie, zelfvertrouwen en discipline door doelbewust te bewegen. Maak het voor jezelf zo leuk mogelijk met een muziekje erbij en beloon jezelf tussendoor met wat extra’s of een gezonde traktatie.