Hoe pak je je slaapproblemen aan?

Inhoud

Slecht slapen, we kennen het allemaal. Eén nacht slecht slapen is eens mogelijk, maar als je (bijna) elke nacht problemen hebt om in slaap te geraken, kan dat al snel een negatieve impact op je leven hebben. Daarom is het zeker nuttig om zo snel mogelijk je slaapprobleem aan te pakken. Niet elke oplossing werkt voor iedereen, dus experimenteren is de boodschap.

Probleem identificeren

Kijk eerst en vooral waar het probleem ligt. Kan je niet slapen omdat je te veel piekert, omdat je pijn hebt of bijvoorbeeld gewoon omdat je niet goed ligt? De eerste stap om het probleem op te lossen, is uiteraard om het probleem te identificeren.

Eens je de oorzaak kent, kan je aan de slag. De oplossing kan zo eenvoudig zijn als het kopen van een nieuwe matras, of misschien moet je toch wat dieper gaan en eens langs je huisarts passeren.

Mogelijke oorzaken

Piekeren

Als piekeren het probleem is, kan je overwegen om een goed gesprek met een psycholoog aan te gaan of ’s avonds een piekeruurtje in te lassen. In dat uur maak je je hoofd leeg zodat je tijdens het slapengaan aan andere dingen kan denken. Het klinkt misschien wat raar, maar het is het proberen meer dan waard.

Pijn

Kan je niet slapen door pijn? Ga dan zo snel mogelijk langs bij je huisarts. Die kan je dan helpen om de pijn op te lossen of in het slechtste geval medicatie te geven waardoor je beter in slaap valt.

Angst of andere emoties

Ook als angst of andere emoties aan de basis liggen van je slaapprobleem, kan je terecht bij je huisarts of bij een psycholoog. Zij kunnen je begeleiden om je emoties te uiten of je angst te overwinnen. Ook hier kan bepaalde medicatie je weer helpen.

Oorzaak onduidelijk

Ben je niet zeker wat de oorzaak precies is? Ga dan toch eens langs bij de huisarts, dan kunnen jullie samen zoeken naar het probleem.