Is het ongezond om 's avonds laat te eten?

Inhoud

Vaak beweren mensen dat je dik wordt op het moment dat je na acht uur ’s avonds nog iets eet. Anderen zijn ervan overtuigd dat je beter niets meer kunt eten twee uur voordat je gaat slapen. Is dit een fabeltje of schuilt er toch een kern van waarheid in deze beweringen?

Hoe slechts is het om ’s avonds nog te eten?

Deskundigen op het gebied van voeding kunnen geen duidelijk antwoord geven op deze vraag, omdat je persoonlijke eetgewoonten eveneens een belangrijke rol spelen. Het is wel zo dat de kans groter wordt om gewicht bij te komen wanneer je laat eet. Zolang je 's avonds niet de meeste caloriën binnen te krijgt, dan is er geen probleem. Je mag dus gerust nog eten na 20 uur 's avonds.

Bepaalde wetenschappelijke onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het geen probleem is om zelfs voor het slapengaan nog wat te eten. Je wordt er niet per definitie dikker van, wel kun je wellicht wat minder rustig slapen.

Niet snacken voor de tv

Uiteraard betekent dit niet dat het verstandig is om een zak chips voor de televisie op te peuzelen net voor je bedtijd. Het is verder af te raden om 's avonds laat niet meer zo veel te eten zodat je met een volle maag je bed in stapt, of dat je de dag erna nog zo voldaan wakker wordt dat je geen ontbijt lust. Zo zal je immers je metabolisme ontregelen.

Het is evenmin gezond om naar bed te gaan terwijl je nog honger hebt. Hierdoor kun je ook problemen ondervinden met het slapen. Bovendien loop je dan het risico jezelf uit te hongeren alleen vanwege je overtuiging dat ’s avonds eten slecht is voor je gezondheid. Je loopt dan eveneens de kans om, juist vlak voor bedtijd, nog extra te gaan snacken.  

Zoek een goede tussenoplossing

Helaas bestaat er niet zoiets als een gulden regel voor het moment waarop je het best kunt eten. Je zult dus zelf een goede balans moeten vinden hierin. Indien je altijd een hongergevoel krijgt kort na je diner dan heb je onvoldoende gegeten. Beter maak je je portie avondeten voortaan wat groter. Je moet een evenwichtige avondmaaltijd kiezen die rijk is aan groenten, eiwitten, volkoren producten en goede vetten. Deze voedingsmiddelen zorgen er namelijk voor dat je langer een verzadigd gevoel blijft houden.