Herfstgroenten en -fruit: Hoe maak je ze klaar?

De zomer zit er helaas op, geen terrasjes met tapas meer, geen ijsjes om af te koelen en geen frisse slaatjes meer met heerlijke zomergroenten zoals radijsjes, selder, tomaten of komkommer. Gelukkig hebben de herfst en de frissere dagen ook hun charmes. Een kruidentheetje om je lunchpauze wat gezelliger te maken of de zondag in de keuken doorbrengen om een heerlijke ovenschotel of stoemp te maken. Gebruik seizoensgroenten, niet alleen omdat ze voordeliger zijn in het juiste seizoen, ze zijn ook verser, gezonder en het is milieuvriendelijker.

Groenten

Vanaf september kan je beginnen experimenten in de keuken met verse snijbonen, maïs en pompoen. Al gedacht aan een wraps met kippenblokjes, maïs en boontjes of een heerlijke pompoenlasagne? Oktober en november zijn perfect om gerechten klaar te maken met andijvie, witlof, witte kool en uiteraard de schorseneren en savooikool. Meer herfstige bestaan er volgens ons niet!

Maak een ovenschotel met je favoriete groenten. Met het onderstaande recept bereid je 2 goede porties.

  • Schil en snij de groenten in blokjes en kook ze zacht. Doe hetzelfde met zo’n 500 gram aardappelen.
  • Als de aardappelen zacht zijn, plet ze dan tot puree en kruid met peper en zout, nootmuskaat en melk. Voeg een klontje Becel met extra Omega 3 toe voor een smeuïge geheel.
  • Als alle groentjes zacht zijn, meng je ze met 175 gram gehakt, kerriepoeder en peper en zout naar smaak.
  • Smeer een ovenschaal in met margarine zoals Becel Bakken en Braden.
  • Zet 25 minuten in een voorverwarmde oven op een temperatuur van 200°C.

Fruit

Wees niet te rouwig om de zomerfruitsoorten die je nu laat staan. Aardbeien, abrikozen, kersen en perziken zal je volgens jaar opnieuw vers kunnen kopen. Ga nu voor de herfstfruitsoorten die je zeker en vast ook zullen bekoren: onder andere peren, bananen, pruimen en  meloenen geven je deze herfst je energieboost! Eet je dagelijkse porties fruit om zeker te zijn dat je genoeg antioxidanten opneemt. Maar fruit hoef je niet perse sec te eten. Gebruik de het fruit ook in de keuken. Kan jij weerstaan aan gerechten zoals gevulde parelhoen met puree, ui en stoofpeer of haal de zomer even terug in huis en maak een maaltijdsalade met parmaham en meloen.

Of beloon jezelf (en de rest van het gezin) met een krokant taartje met stoofpeer en anijs (voor 2 porties):

  • Snij de peer in stukjes en stoof zo’n 25 minuten in anijs, sap en 75 ml water in een kleine pan. Laat de stukjes peer afkoelen en laat het kookvocht nog even sudderen.
  • Bestrijk rondjes (9 cm diameter) filodeeg met een halve eetlepel vloeibare Becel Original. Bak het deeg op 190°C tot ze mooi lichtbruin zijn. Laat afkoelen en versier met de peertjes, wat Griekse yoghurt en het anijsvocht uit de pan.

Varieer je maaltijden en tussendoortjes; er zijn genoeg gezonde en seizoensgebonden producten. Zo leer je ook bijvoorbeeld je kinderen een gezonde levensstijl aan, zonder dat het saai wordt!

Becel BIO