Heb jij een tekort aan Ubiquinol? Ontdek de risicofactoren

Waarschijnlijk is de kans groot dat je nog nooit over de stof Ubiquinol gehoord hebt. Toch speelt deze stof een cruciale rol in het goed functioneren van ons lichaam, en is ze aanwezig in al onze lichaamscellen. Een Ubiquinol-tekort kan dus schadelijke gevolgen hebben voor onze gezondheid. Maar wat is Ubiquinol nu precies? Wanneer stijgt het risico op een Ubiquinol-tekort? En hoe kan je ervoor zorgen dat je toch voldoende Ubiquinol binnenkrijgt? Het antwoord op deze vragen vind je hieronder. 

Wat is Ubiquinol?

Ubiquinol is een stof die afstamt van het co-enzym Q10. Dit enzym komt voor in twee verschillende vormen. Enerzijds heb je Ubiquinone, de geoxideerde vorm van Q10. Deze stof heeft een oranje kleur. Anderzijds heb je Ubiquinol, de actieve antioxidantvorm van Q10. Deze variant is een witte stof, komt van nature in ons lichaam voor en speelt een centrale rol bij het ondersteunen van onze cellen en bij het beschermen van onze bloedvetten en cellen tegen oxidatie. Daarnaast zorgt Ubiquinol er ook voor dat onze organen beter kunnen presteren. Zo’n 95% van alle Q10 in ons bloed komt voor in de Ubiquinol-vorm.

Het onderscheid tussen het witte kleur van Ubiquinol en de oranje kleur van Ubiquinone kan je vergelijken met een opgesneden appel. Net na het opensnijden is de appel wit, maar na verloop van tijd treedt oxidatie op en wordt hij oranje-bruin. Dit wordt ook geïllustreerd in onderstaand filmpje: 

Wanneer is het risico op een Ubiquinol-tekort groter?

De Ubiquinol-concentratie in ons lichaam neemt jaarlijks af. Uit onderzoek blijkt dat het risico op een tekort vooral toeneemt na je dertigste. Er bestaat dus een duidelijk verband tussen iemands leeftijd en een Ubiquinol-tekort.

Toch is leeftijd niet de enige risicofactor. Ook wanneer je intensief sport, groeit het risico op een tekort, aangezien ons lichaam dan meer Ubiquinol nodig heeft. Verder zorgen ook bepaalde voedingsgewoontes voor een verhoogd risico. Het gaat hierbij om voedingspatronen waarbij onvoldoende Ubiquinol (of bouwstenen daarvan) kan worden opgenomen. Dit is vaak het geval wanneer je aan overgewicht lijdt, een strikt dieet volgt, of wanneer je te weinig vers voedsel eet.

Daarnaast zijn stress, roken, het innemen van bepaalde geneesmiddelen, een hoge bloeddruk en een zwak hart andere, belangrijke risicofactoren.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je toch voldoende Ubiquinol binnenkrijgt?

Als je vermoedt dat je Ubiquinol-niveau gedaald is, bijvoorbeeld omdat je je vermoeid voelt, kan je bijvoorbeeld je voedingspatroon aanpassen. Omdat het echter moeilijk is om echt voldoende Ubiquinol uit je voeding te halen, voor 100 mg moet je bijvoorbeeld al 60 avocado's eten, kan je om sneller vooruitgang te boeken beter extra Ubiquinol in de vorm van capsules of voedingssupplementen nemen. Je kan er ook voor kiezen om extra Ubiquinone in te nemen, maar deze vorm moet door ons lichaam altijd eerst nog worden omgezet naar Ubiquinol, wat moeilijker gaat naarmate ons lichaam ouder wordt. Door onmiddellijk voor Ubiquinol te kiezen kan je sneller de effecten van deze stof ontdekken. 

Wil je er zeker van zijn dat je een voedingssupplement koopt waar kwalitatieve Ubiquinol in verwerkt zit? Ga dan na of op de verpakking ‘KANEKA’ vermeld staat. Het Japans bedrijf KANEKA is een pionier in het produceren van bio-identiek Ubiquinol, iets wat technisch vrij moeilijk is. Daarom is het belangrijk goed na te gaan of je geen kwalitatief minderwaardige producten van andere producenten koopt. KANEKA garandeert echter de kwaliteit van zijn producten door tal van klinische studies uit te voeren op verschillende domeinen. 

Meer weten over Ubiquinol? 

Denk je dat jij misschien een tekort hebt aan Ubiquinol en overweeg je om je tekort aan te vullen met een voedingssupplement? Ontdek in dit artikel dan meer over de effecten van Ubiquinol of je lichaam en gezondheid