Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Grootschalige diabetescampagne moet Belg sensibiliseren

Camille
3 min read

Voorkomen kan, genezen niet. Onder die slogan startte op 29 februari een grootschalige bewustmakingscampagne in de strijd tegen diabetes. Want vandaag zit 1 op de 4 Belgen in de risicogroep om diabetes type II te ontwikkelen. Centraal in de campagne staat de website voorkomdiabetes.be met praktische tips én een test om je risico in te schatten. Een preventieve aanpak is dan ook de eerste stap om het sterk groeiende wereldprobleem van diabetes aan te pakken.

Diabetes in cijfers

De datum van lancering – maandag 29 februari – is geen toeval. De diabetescampagne verwijst naar het schrikkeljaar: ‘29 februari komt 1 keer om de 4 jaar voor. De kans dat u diabetes krijgt is helaas ook 1 op 4.

Vandaag lijdt 1 op de 12 Belgen aan diabetes en zit 1 op de 4 in de risicogroep om diabetes type II te ontwikkelen. Bovendien neemt het aantal risicopatiënten elke dag toe. Ons land telt nu 500.000 personen met prediabetes en 3.400.000 mensen met het metabool syndroom, een combinatie van risicofactoren zoals een hoge bloedsuikerspiegel, verhoogde cholesterol, hoge bloeddruk en overgewicht. De verwachtingen zijn dan ook somber gesteld: tegen 2050 hebben vermoedelijk 4 op de 12 Belgen diabetes, of 1 op de 3.

Deze harde cijfers trekken zich wereldwijd door. Elke 7 seconden sterft er iemand aan diabetes, waardoor de ziekte in 2030 zal evolueren naar doodsoorzaak nummer 7. De gezondheidszorg staat daarom voor een keerpunt, waarbij diabetes behandelen moet evolueren naar een preventieve aanpak. Want diabetes type II kan je vaak voorkomen.

Preventietips & risicotest

Om de Belg bewust te maken van de diabetesproblematiek én het feit dat je tijdig kan ingrijpen, lanceert het Belgische farmaceutische bedrijf Eurogenerics, divisie NeoCare, de campagne ‘Voorkomen kan, genezen niet’.

Centraal staat de website voorkomdiabetes.be. Daar vind je – toegankelijk vormgegeven – alle info over (pre)diabetes, de risico’s en de gevolgen. Ook kan je er zelf een ‘diabetestest’ doen: aan de hand van 9 snelle vragen, kom je te weten welk risico je loopt om diabetes type II te ontwikkelen en of het raadzaam is om je huisarts te raadplegen. De site helpt je ook op weg met tal van preventieve tips, want een gezonde, gevarieerde voeding en voldoende beweging zijn de belangrijkste pijlers in de strijd tegen diabetes type II.

Naast voorkomdiabetes.be schakelt de campagne ook andere mediakanalen in met advertenties in dagbladen en magazines, ludieke spotjes op de radio, berichten via sociale media en patiëntenfolders voor dokterspraktijken.

Over Eurogenerics & NeoCare

Eurogenerics nv is een van oorsprong Belgisch bedrijf dat vandaag is uitgegroeid tot marktleider op het gebied van generische geneesmiddelen in België. Eurogenerics telt 2 divisies, EG en NeoCare, en maakt deel uit van de Duitse beursgenoteerde groep STADA Arzneimittel AG.

STADA focust consequent op een meerledige strategie rond generische geneesmiddelen en merkproducten (OTC), met een steeds meer internationaal gerichte marktoriëntatie. STADA is wereldwijd actief in meer dan 30 landen via 50 dochterondernemingen.

NeoCare reikt patiënten, artsen en apothekers kwalitatieve producten en diensten aan voor een verantwoorde en veilige patiëntenzorg. Neocare is de OTC-divisie van Eurogenerics.

Door Camille

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…