Een goede nachtrust: essentieel voor je gezondheid én welzijn

Inhoud

Wie humeurig is, wordt vaak verweten met het verkeerde been uit bed te zijn gestapt. En indirect klopt deze stelling eigenlijk wel. Onuitgerust wakker worden, betekent dat je lichaam en je hersenen niet genoeg konden ontspannen tijdens de nacht. Daardoor voel je je moe en neerslachtig. Slechtgezind opstaan na een woelige nacht is nefast voor je welzijn én je gezondheid. Wat gebeurt er precies in die hersenen als je slecht slaapt? En wat kan je eraan doen? Hier vind je het antwoord.

Wat je hersenen ’s nachts doen

Een onderzoek[1] heeft aangetoond dat je hersenen tijdens een goede nachtrust groeien en cellen aanmaken. Omgekeerd stimuleert een slaaptekort of een kort nachtje de afbraak van de hersencellen. Regelmatig slecht of niet slapen, doet je hersenen dus krimpen! Wanneer je een goede nachtrust hebt, herstellen je spieren zich. Je hersenen verwerken informatie en hormonen reguleren ’s nachts je lichaam om de volgende dag door te komen. Door een tekort aan slaap kan je lichaam dus niet genoeg herstellen en opbouwen. Hierdoor sta je op met een lastig en moe gevoel. Alsof zelfs de kleinste inspanning al te zwaar is.

Tips om beter te slapen

Snel indommelen en vast slapen begint bij een gezonde levensstijl. Wie slecht slaapt, sukkelt vaker met zijn of haar gezondheid. Het is dus een vicieuze cirkel. Daarom is het belangrijk om een goed slaappatroon te ontwikkelen. Eet gezond, maar vermijd te zware maaltijden voor het slapengaan. Vetten en suikers maken je wel moe, maar je lichaam moet deze voedingsstoffen nog steeds verteren. Als dat laat op de avond gebeurt, brengt dit een verstoorde nachtrust teweeg. Ook genoeg beweging helpt je beter slapen. Niet alleen maak je jezelf moe, door te sporten daalt je stresslevel en kom je gemakkelijker tot rust. Ook hier geldt best niet vlak voor het slapengaan.

Maak je van slaapkamer een rustige ruimte

Naast je gezondheid die je moet onderhouden, verdient ook je slaapkamer de nodige aandacht. Rustige nachten beleef je sneller als je kamer op een simpele manier is ingericht. Rustgevende kleuren en een rommelvrije kamer geven je mentale rust. Kies dikke gordijnen die je kamer donker maken, ook wanneer de zon al opkomt, of slaap met een oogmasker. Verlucht je kamer dagelijks en was je lakens voor een hygiënische slaapplek.

Geen slaapmutsje

Voor het slapengaan is het sterk afgeraden om alcohol of caffeïnehoudende dranken te drinken. Ook roken is uit den boze. Door die slechte stoffen raak je namelijk niet (volledig) in je REM-fase of diepe slaap. Wat opnieuw leidt tot te weinig ontspanning voor je lichaam en hersenen.

Slaap in een goed bed

Niet alleen de inrichting van je kamer maakt deel uit van je slaapomgeving. Je bed zelf, en meer bepaald een goede matras kunnen wonderen verrichten voor je nachtrust. Een aan jouw lichaam en slaappositie aangepaste matras biedt de juiste ondersteuning. Zo kan je lichaam ontspannen en sta jij op zonder rug- of nekpijn. De juiste matras kies je best in een gespecialiseerde slaapwinkel. Daar houden adviseurs rekening met je gewicht, slaahouding en eventuele rug- of nekklachten. Ook je hoofdkussen moet aangepast zijn aan de vorm van je lichaam. Een goede ondersteuning van je hoofd en nek werkt een natuurlijke houding in de hand en behoudt de balans van je ruggenwervels.

[1] Bron: https://www.scientias.nl/invloed-slaap-herstel-groei-hersenen/