Gezonder eten, hoe doe je dat?

Inhoud

Gezond eten is belangrijk. Je lichaam heeft dagelijks een bepaald aantal voedingsstoffen nodig en haalt dit uit verschillende voedingsgroepen. Het is dus zaak dat je elke dag voldoende van elke voedingsstof binnen krijgt zodat je geen tekorten veroorzaakt. Hier volgen een aantal tips om dit voor elkaar te krijgen.

Is elke voedingsgroep aanwezig?

Een evenwichtige voeding bestaat uit vlees of andere eiwitbronnen, granen, fruit, groenten en zuivelproducten. Er zijn veel redenen waarom je moet proberen om ​​gezond en gevarieerd te eten. Een evenwichtige en gevarieerde voeding zal ervoor zorgen dat je lichaam alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt die nodig zijn voor de goede werking van alle organen.

1. Water

Drink voldoende water. In totaal heb je 2,5 liter vocht nodig per dag waarvan ongeveer 1 liter uit vaste voeding gehaald wordt. De rest moet je zelf opnemen via drank. In normale omstandigheden zou je dus 1,5 liter water per dag moeten drinken. Water is cruciaal voor een gezonde levensstijl. Hou er rekening mee dat koffie hier niet onder valt en dat frisdranken en fruitsappen vol suikers zitten. Om je lichaam voldoende te hydrateren is er niks beter dan water. Een tekort aan water kan leiden tot gezondheidsproblemen.

2. Granen, groenten en fruit

Een gezonde voeding maakt het je bovendien makkelijker om de juiste aantal calorieën binnen te krijgen. Eet veel verse groenten, fruit en volkoren granen. Deze zijn niet alleen rijk aan vitaminen en mineralen, maar ook aan voedingsvezels. Deze helpen je o.a. een verzadigd gevoel te geven.

3. Melkproducten

Melkproducten en calciumrijke sojaproducten zijn de leveranciers van calcium, eiwitten, vitamine B2, vitamine B6 en vitamine B12. Calcium draagt bij tot de opbouw en het behoud van sterke botten. Kies bij voorkeur magere of halfvolle melk.

4. Vlees en vis

Vlees, vis, eieren en vervangproducten zoals peulvruchten en noten vormen een belangrijke bron van eiwitten, vitaminen, mineralen, ijzer en vitamine B12. Per dag volstaat 100 gram vlees, vis of vervangproducten.

5. Smeer – en bereidingsvet

Onverzadigde vetten zijn belangrijk voor de aanbreng van vitaminen (vitamine A,D,E en K). Margarine en oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, arcide-olie, lijnzaadolie en koolzaadolie zijn de beste keuze. Deze zijn arm aan verzadigde vetzuren en kunnen een verhoogde cholesterol doen dalen.

     

6. Beweging

Ook voor je gezondheid is lichaamsbeweging heel belangrijk. Met lichaamsbeweging worden inspanningen bedoeld met een matige intensiteit, of inspanningen waarbij je hart iets sneller gaat slaan, je ademhaling iets sneller gaat en waarbij je licht transpireert. Voor een goede gezondheid moet je dagelijks minstens 30 minuten bewegen.

Gezonder eten: tips

1. Word emoties de baas

Voorkom emo-eten en laat je niet verleiden door je emoties. Eten is geen beloning of troost. Vooral het gevoel om zoet te eten heeft vaak te maken met emo-eten. Zorg er daarom voor dat je steeds fruit of snackgroentes in huis hebt om je zin in zoet op te vangen.

2. Goede nachtrust

Slaap goed. Hoe heeft slaap invloed op gezond eten? Als je te weinig slaapt zorgen bepaalde hormonen er voor dat je meer trek krijgt overdag en dus sneller naar een ongezonde snack grijpt. Als je voldoende slaapt, ongeveer 7-8 uur per nacht, blijven je hormonen in balans en dus ook je eetlust.

3. Evenwichtig ontbijt

Ontbijt elke dag. Een goed vezelrijk ontbijt geeft langzaam energie af en zet je spijsvertering in werking. Dit voorkomt dat je weer snel honger krijgt.  Mensen die het ontbijt overslaan krijgen vaak later erge honger en gaan dan te veel of ongezond eten.

4. Goede planning

Plan je maaltijden en neem er de tijd voor.  Als je van te voren plant wat je die dag gaat eten zorg je er voor dat je dagelijks voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Aan tafel eten is veel beter dan te eten onderweg, neem er de tijd voor, eet rustig en geniet ervan. Eten moet leuk en lekker zijn en niet iets wat je in het voorbij gaan doet.