Geregeld wandelen zorgt voor minder stress

Inhoud

Wandelen is niet alleen goed voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Een regelmatige wandeling zorgt namelijk voor minder stress. Het is hierbij belangrijk dat we minimaal zestig minuten per dag wandelen. Het beste tijdstip om te wandelen is midden op de dag of aan het einde van een werkdag. Eventueel kan je een half uur in de lunchpauze wandelen en een half uur na afloop van je werkdag. Je zal merken dat als je dit iedere werkdag doet je minder last hebt van stress. Wandelen heeft namelijk een zeer positief effect op onze geest. 

Maak je hoofd leeg met een wandeling

Uit een onderzoek is gebleken dat je hoofd kan leegmaken met een wandeling. Als je gaat wandelen dan neemt je lichaam als eerste extra zuurstof op. Daarnaast wordt er meer bloed naar je hersenen gevoerd. Doordat er meer bloed naar je hersenen gaat krijg je last van een leeg hoofd. Eindelijk zijn al je zorgen even weg en kan je even aan helemaal niets denken. Het is absoluut de beste remedie tegen stress op dit moment. Doordat je hoofd leeggemaakt wordt met een wandeling kan je op een nieuwe manier tegen dingen aankijken

Een wandeling werkt beter dan antidepressiva

Wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar depressiviteit en piekeren. Natuurlijk wordt hiervoor vaak antidepressiva voorgeschreven, maar een fantastische oplossing is bewegen. Doordat ons hoofd leeg wordt door te bewegen kunnen we onszelf even geen zorgen meer maken. Het is hiervoor wel belangrijk om minimaal zestig minuten te wandelen in een stevig tempo. Alleen dan is het effect hetzelfde als antidepressiva. Wandel gerust minimaal één keer per dag om dit effect te creëren. Merk je ineens op dat je weer last krijgt van depressieve gedachtes? Geen probleem trek je wandelschoenen aan en ga weer een stuk lopen om de gedachtes weg te laten drijven. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het een effectieve methode om depressiviteit te bestrijden. 

Nooit meer slecht slapen door stress

Als we veel last hebben van stress dan horen slapelozennachten er natuurlijk ook bij. We zitten de hele dag door te piekeren hoe we een probleem op ons werk eigenlijk gaan oplossen. Een wandeling van een uurtje per dag is voldoende om deze gedachten definitief te verwijderen. Na wetenschappelijk onderzoek bleek een wandeling op de dag ook effect te hebben op de nacht. Werkt dit bij jouw in principe niet? Maak dan even een wandeling voor het slapengaan en je zal merken dat je direct de hele nacht lekker slaapt. 

Stress voorkomen met een wandeling

Het is fijn om te weten dat als je stress hebt een wandeling kan helpen deze gedachtes te laten verdwijnen. Maar wat als de stress eindelijk weg is en je dit gewoon voortaan wil voorkomen? Blijf gewoon bezig met bewegen en zorg ervoor dat je minimaal vier keer per week een uurtje gaat wandelen. Het beste resultaat is natuurlijk om iedere werkdag een wandeling te maken. Je kan zo stress voorkomen doordat je lichaam elke dag weer een nieuwe start krijgt. Mocht het mogelijk zijn qua tijd dan zou je kunnen overwegen om een wandeling naar je werk te maken. Sla eens een bus over en loop het laatste stuk om aan je dagelijkse beweging te komen. 

Tips voor een leeg hoofd tijdens een wandeling

  • Zorg voor een stevige pas van minimaal vijf kilometer per uur.
  • Maak geen grote stappen, maar kleine snelle stappen.
  • Neem de omgeving in je op en let op de kleine details tijdens een wandeling.
  • Wandel het liefste in een groene omgeving met veel bomen en zuurstof.
  • Wandel minimaal één uur achter elkaar voor het beste effect.