Dit moet je weten over gefermenteerd voedsel

Inhoud

Ook jij hebt het wellicht wel al gemerkt: gefermenteerd voedsel is ongelofelijk in. Toch bestaat het proces op zich al eeuwenlang. Zo zijn yoghurt, zuurkool, wijn, kaas, kimchi etc. allemaal producten die ooit ontstaan zijn als een gevolg van fermentatie (en nu nog steeds zo geproduceerd worden). Ook wij zijn fan van gefermenteerde voeding en dan vooral van de voordelen die met bepaalde producten gepaard gaan. Ontdek ze hieronder!

Wat is fermentatie? 

Fermentatie is een eeuwenoud proces waarbij aan een basisproduct ofwel bacteriën, gisten of schimmels worden toegevoegd. Het resultaat is een product dat van het basisproduct verschilt in smaak, geur, zuurtegraad of textuur. Bepaalde stoffen uit het basisproduct worden door de bacteriën, gisten of schimmels immers omgezet in andere stoffen.  

In de tijd dat er nog geen koelkasten of pasteurisatie bestond, werd fermentatie gebruikt om groenten en melk langer te kunnen bewaren. Dat het eindproduct vaak een rijkere smaak (pittiger, zoeter, zuurder of zouter) en interessantere textuur had dan het basisproduct was mooi meegenomen. 

Een belangrijk voordeel van fermentatie: verbetering eetbaarheid of verteerbaarheid 

In een aantal gevallen kan fermentatie eigenlijk als een soort van ‘voorkauwen’ beschouwd worden. Bij het fermenteren van melk om yoghurt te maken wordt de lactose gedeeltelijk afgebroken, olijven zijn pas eetbaar na fermentatie.  

Olijven

Een olijf die je vers van de boom plukt is immers volkomen oneetbaar door de bittere smaak. Olijven krijgen pas hun bekende smaak na een microbiële behandeling.

Yoghurt

Waar melk soms last kan veroorzaken bij mensen met een lactose-intolerantie*, wordt yoghurt, het resultaat van melkfermentatie, over het algemeen beter verdragen. Tijdens het fermentatieproces wordt immers een deel van de lactose in de melk omgezet in melkzuur. Bovendien helpen de levende yoghurtfermenten ook na de consumptie bij de vertering van de resterende lactose in het product bij mensen die lactose moeilijk verteren.

Gefermenteerd voedsel binnen een gezond eetpatroon

Een aantal voordelen van gefermenteerd voedsel werden reeds wetenschappelijk aangetoond. Andere eventuele voordelen moeten nog verder worden onderzocht. De onderzoekers achter deze overzichtsstudie hopen in elk geval meer bewustzijn te creëren omtrent het nut van gefermenteerd voedsel binnen een gezond eetpatroon. 

Gefermenteerd voedsel zoals yoghurt, andere gefermenteerde melkproducten en kimchi verdienen in elk geval een plekje binnen een gezond eetpatroon. Probeer wel gevarieerd te eten: voortaan enkel gefermenteerd voedsel eten heeft geen zin, vul steeds aan met ander gezond en volwaardig voedsel. 

Dit artikel is gedeeltelijk geschreven in samenwerking met Danone.

*Lactose intolerantie mag niet verward worden met een allergie voor koemelk-eiwitten, waarbij geen melkproducten mogen geconsumeerd worden. Het is belangrijk om lactose intolerantie te bevestigen via een medisch onderzoek.