Deze ochtendrituelen zorgen ervoor dat je de rest van de dag aankan

Inhoud

Bepaalde ochtendrituelen zijn perfect om de dag goed te starten. Sommige mensen houden van ochtenden, anderen zijn er helemaal niet voor te vinden. Dat is voor een deel gewoon biologisch. Voor een ander groot deel komt het ook door je reden om op te staan. Hoe leuker die reden, hoe leuker je ochtend. Met deze tips stap je nooit meer met het verkeerde been uit bed!

1. Word een ochtendmens

Vroeg opstaan; voor de een is het een heerlijk begin van de dag, voor de ander een bijna onmogelijke uitdaging. Als jij onder de laatste optie valt, heb je moeite met opstaan. Het duurt dan eeuwen voordat je écht wakker bent. Daar ligt het probleem; als je niet goed wakker bent, gaat alles moeizaam. Gelukkig kun je met een paar vrij simpele rituelen je ochtend al laten schijnen!

2. Maak ’s ochtends een voedzaam ontbijt

Met een lekker (en vooral gezond) ontbijt, werkt je spijsvertering beter en geef je jezelf de brandstof om de ochtend door te komen. Als je ’s ochtends beter eet, word je ook sneller wakker.

3. Zorg voor een fijne atmosfeer

Spaarzaamheid is een bewonderenswaardige eigenschap. De kachel ’s ochtends uitlaten, bijvoorbeeld. Als je iemand bent die ’s ochtends lastig wakker wordt, kun je die beter wél aanlaten. Zet ’s ochtends ook alle lampen aan. Je wordt beter wakker als je licht hebt. In een koud, donker hoekje creperen maakt een ochtend niet echt leuk. Zorg dus voor licht en warmte!

4. Gun jezelf de tijd

Even een waarschuwing op voorhand: je moet hiervoor ruim op tijd opstaan. Dus niet sluimeren totdat je vijf minuten te laat komt. "Ha! Ik knuffel de sluimerstand van mijn wekker! Dat vroege opstaan gaat me nooit lukken." Toch heeft tijd ’s ochtends talrijke voordelen. Je kunt namelijk rustig je ding doen. Rustig douchen, rustig ontbijten, rustig aankleden. Als je haast, vergeet je vaak dingen. Je voelt je dan ook minder relaxed. Een rustige ochtend is veel plezanter dan een gehaaste. Het is een investering – qua opstaan – maar wel eentje die loont!

5. Neem je slaapschema kritisch onder de loep

Verschrikkelijk veel moeite hebben met opstaan wordt (deels) veroorzaakt door een chronisch slaapgebrek. Dit kun je zelf ook merken. Als je lekker geslapen hebt, sta je relaxed op. Heb je echter kort geslapen, dan voel je je gebroken tijdens het opstaan. Je ervaart dan zelfs even griepachtige symptomen. Slaap heeft een allesomvattende impact op je leven. Zorg ervoor dat je je slaap voor elkaar hebt. Dan gaat de rest van de dag ook een stuk soepeler!

 

Zorg dus voor een valide nachtrust, voldoende tijd ’s ochtends, een lekker en voedzaam ontbijt en een aangename atmosfeer. Als je helder bent in de ochtend ben je productiever, positiever en scherper. Die ochtenden zijn zo gek nog niet.